Manntis Sleep In Your Grave

Century Media Records

Website: Manntis

De zuid Californische band Manntis werd tegen het einde van 2000 opgericht, waarna de band begon met het schijven van eigen materiaal. Vanaf het momnet dat de band voldoende songs had om een degelijk optreden neer te zetten speelde de band waar het maar kon en zo kreeg de band een steeds groter wordende aanhang en inmiddels heeft de band er al meer dan 1000 live shows opzitten. Mede door de energiek live shows en de pakkende songs kreeg de band in 2004 de kans om aan mee te strijden in “The Battle For Ozzfest” voor een plaats op het podium tijdens de befaamde Ozzfest tour. De finale werd wel gehaald, maar helaas voor de band ging A Dozen Furies er met de hoofdprijs vandoor, maar mede door al deze aandacht sleepte de band wel een contract met Century media in de wacht waarvan het debuutalbum ‘Sleep In Your Grave’ het eerste wapenfeit van de band is. De muziek van Manntis kent vele stijlen en zo zullen fans van zowel death, thrash en hardcore dit album wel weten te waarderen. Dit album met een mix van Zweedse metal en een flinke dosis hardcore invloeden met vette gitaren, dubbele bassdrums en een behoorlijke zanger kan ik wel waarderen, echter de invloeden van The Haunted, Hatebreed, Meshuggah en Pantera liggen er wel erg dik bovenop. Uitschieters op het album zijn o.a. het openingsnummer “Axe Of Redemption”, “A New Breed Of Life” en het titelnummer “Sleep In Your Grave”. Producer Cameron Webb (Danzig, Motorhead, Social Distortion) heeft op dit album zeer goed werk verricht, ondanks de energieke speelstijl van de band heeft hij er toch een overzichtelijk goed luisterbaar geheel van weten te maken. Het album wordt afgesloten door het rustige akoestische nummer “The End’s Where It Begins”. Enig minpuntje is wel dat de nummers aan de korte kant zijn en het album hierdoor slechts 28 minuten lang is en dat is min inziens toch echt wat te kort.

01. Axe Of Redemption
02. Shades Of Hatred
03. Approach