Luvplanet State Of Mind

Website: Luvplanet

Het album ‘State Of Mind’ van de pop/rockband Luvplanet uit San Francisco, Californië ligt sinds enige maanden in de Amerikaanse schappen, echter in Europa wil het nog niet lukken. De band heeft nog geen label kunnen vinden die het album in Europa uit wil brengen. De band zal dan ook niemand echt aanspreken, echter wanneer ik de naam Mark McGee laat vallen zullen er wel wat mensen wakker schrikken. Mark McGee hoor ik u denken, van Luvplanet? Ja “de” Mark McGee, de sublieme gitarist die we o.a. kennen van Vicious Rumors en klassiekers zoals ‘Digital Dictator’ en ‘Welcome To The Ball’ op zijn naam heeft staan.

Wanneer Mark in 1999 Nicole Sutton ontmoet voor een gezamenlijk project worden de ideeën voor de band geboren dat in 2001 resulteert tot de oprichting van Luvplanet. De band bestaat op dit moment naast Mark en Nicole dan uit: zangers Katie Schuch, bassist Stuart Hamm (Steve Vai, Frank Gambale) en drummer Jeff Campitelli (Joe Satriani). Na zeven weken in de Studio 880 in Oakland te hebben doorgebracht wordt begin 2003 uiteindelijk het album ‘Luvplanet’ in eigen beheer uitgebracht. Door verplichtingen in diversen anders bands worden in de zomer van 2003 Stuart en Jeff respectievelijk vervangen door bassist Tommy Sisco (ex-Vicious Rumors) en drummer Scott McKenzie (ex-Starcastle). Vanaf eind 2003 tot begin 2004 wordt er veel optreden, echter door muzikale meningsverschillen besluit Katie Schuch de band te verlaten. Luvplanet laat het hier niet bij zitten en zo wordt in de herfst van 2004 het album ‘State Of Mind’ opgenomen, dat uiteindelijk ergens halverwege 2005 uitkwam.

Het album bestaat uit 12 uitstekende rocksongs met stevig gitaarwerk van gitaarvirtuoos Mark McGee en emotionele zangpartijen van zangeres Nicole Sutton. Nicole heeft een diepe mooie stem en het krachtige gitaarspel van Mark is tevens in elk nummer aanwezig. Het album opent met het krachtige “Life Goes On” gevolgd door de stevige rocksong “State Of Mind”. Hierna krijgen we het rustige en ingetogen “More Than I Do” te horen. Verdere uitschieters zijn o.a. de songs “Luv You Madly “, “You Are The One” en “Something's Waiting”. Tijdens het nummer “Highway Song” laat ook Mark horen dat hij kan zingen, de stem van Mark sluit perfect aan bij de warme, heldere stem van Nicole. Het is erg prettig luisteren naar deze twee zangstemmen samen. Het album sluit dan af met een finale van meer dan 12 minuten in de vorm van “Home”, een perfecte afsluiter. De band legt hiermee de standaard voor de hedendaagse rocksongs op een hoger niveau.

Met “State of Mind” op zak heeft de band een uitstekend en professioneel pop rock album uitgebracht en is de band toe aan een volgende stap in hun carričre. Dat wil zeggen, de band is klaar om bij een groter label te tekenen en zo de overstap naar Europa kan maken. Met enige steun van een platenlabel zou de band wel eens door kunnen breken naar een breder publiek. Verder staat de productie als een huis en klink als een klok, dit is mede de verantwoordelijkheid van Mark McGee die het album van een helder en fris geluid heeft voorzien. Voor wie niet kan wachten totdat het album in Europa uitkomt, het is voor $15 te bestellen via: http://www.luvplanet.net/merchandise.html.

01. Life Goes On

02. State Of Mind

03. More Than I Do