Le Mans Rebel Action

Ultrachrome / Suburban

Website:Le Mans

Deze jonge Zweedse band, geformeerd rondom zangeres Kris Le Mans, bestaat ongeveer drie jaar en brachten in februari van dit jaar hun eerste single onder het Ultrachrome label uit, getiteld: “Rolling The Stones”. Sinds mei is het debuutalbum 'Rebel Action' van deze band in Zweden verkrijgbaar en vanaf nu is de rest van Europa aan de beurt om kennis te maken met Le Mans.

Het album bevat 11 tracks welke over het algemeen netjes binnen de “singlegrens” van drie en halve minuut blijven. Geen uitgesponnen muzikale thema's dus maar korte pop/rock songs met een kop en een staart. Beïnvloed door bands/artiesten als Depeche Mode, David Bowie, U2 en The Cure vormen alle nummers op deze cd een solide geheel zodat de luisteraar vanaf de openings track “Forecast” meteen weet waar die aan toe is, namelijk: zuivere pop/rock deuntjes met een duidelijke verwijzing naar de “New Wave” pop uit de eerste helft van de jaren tachtig. De pure metal liefhebber kan deze plaat dan ook met een gerust hart in de cd bak laten staan.

De band bevat twee gitaristen welke zich, zoals gebruikelijk in dit genre, beperken tot akkoorden en simpele riffs. Je zult op de hele plaat dan ook geen enkele gitaarsolo tegenkomen. Door het gebruik van een toetseniste die op zeer subtiele wijze het gros van de nummers voorziet van leuke, analoog klinkende bliepjes, belletjes en brommetjes krijgen de meestal niet al te dynamische tracks toch nog een interessant randje. Op het nummer “Talk” en de ballad “Self” (klinkt enigszins als “Wish” van The Cure) speelt laatstgenoemde tevens een niet onverdienstelijk stukje piano. Drums en bas worden, geheel volgens de spelregels van de gekozen muziekstijl, zo recht en staccato mogelijk neergezet. Instrumentaal gezien blijft er zo wel een lekkere “open” productie over en is er meer dan genoeg ruimte voor zangeres Kris Le Mans om alle nummers op te vullen. Kris kan veel met haar stem: Soms neigt ze naar Kate Bush en tijdens de wat rustigere tracks zoals “Self”en de afsluiter “Crash” doet Kris' stemgeluid een beetje denken aan dat van Bono van U2, uiteraard plus anderhalf octaaf.

Al met al is 'Rebel Action' een goed debuutalbum met genoeg verwijzingen naar bekende bands en nummers om voor velen direct lekker in het gehoor te liggen en even zoveel originaliteit om elf nummers lang te boeien. De uitgekiende productie maakt deze plaat compleet. De band tourt momenteel door Zweden en ontvangt zeer goede kritieken voor zowel hun album al hun live performance. Wellicht kan Le Mans ons volgend festivalseizoen komen overtuigen van hun kunnen...(Wouter J. Hoek)

01. Forecast
02. Bigger
03. Rebel Action