Lee Z Shadowland

Escapi Music / Rock Inc Promotion

Lee Z website

De Duitse progressive rock band Lee Z bestaat al sinds 1998 en heeft in die tijd slechts 5 albums uitgebracht, waarvan ‘Shadowland’ het laatste is. Het debuutalbum ‘Primetime’ werd in 1989 uitgebracht en werd geproduceerd door voormalig Mad Max drummer Uwe Starck. Het volgende album ’Timeline‘ komt alleen in Japan uit en in 1995 wordt het album ‘Time Will Tell’ uitgebracht. Na het uitbrengen van het live album ‘Alive’ in 1999 wordt het echter stil rondom de band en gaat ieder zijn eigen weg. Zo wordt er meegewerkt aan projecten van diversen artiesten zoals Snowy White (ex Pink Floyd), Magic of The Dance, Eric Marienthal (Chick Corea), Paul Gilbert, Big Jay McNeely en Deborah Woodson. Echter in 2004 komt de band opnieuw bij elkaar om aan het volgende album te werken dat resulteert in het uitkomen van het album ‘Shadowland’ in 2005 via Escapi Music. Het album is geproduceerd door Michael Voss (Casanova) en opgenomen in de Barfly Studios in Münster, Duitsland. Het album bevat een mix van melodieuze metal, gemixt met progressieve rock. Het opvallendste op dit uitstekende album is dat zanger Paul Pauliks zonder enige vorm van Duits accent, de zangpartijen voor zijn rekening neemt en dat is bij menig andere Duitse band wel eens anders.Op het album staan een paar goede songs zoals het meer dan zeven minuten durende titelnummer  “Shadowland” dat gevolgd wordt door het uitstekende nummer “Enemy In Me” Verder staat er op het album nog een lekkere ballad in de vorm van “Nights In Dover” waarop een hoofdrol is weggelegd voor zanger Paul Pauliks. Het album wordt afgesloten door mooie instumentale nummer “Peacefull Lake”. Fans van progressieve bands zoals Dream Theater of Queensryche moeten zeker eens de moeite nemen om dit album eens te beluisteren.

01. Shadowland
02. Enemy In Me
03. Cold Days