The Last Embrace  Inside

Longfellow Deeds Records / Suburban

Website: The Last Embrace

De Franse band The Last Embrace werd ergens in 1998 opgericht en sleutelt sindsdien aan hun geluid. In 2004 werd nog wel de zelf geproduceerde EP ‘The Last Embrace’ uitgebracht met daarop een vijftal songs maar volgens eigen zeggen was hierop het bandgeluid nog steeds niet optimaal. Door de jaren heen verzorgde de band onder meer optredens in het voorprogramma van bands zoals Paradise Lost, Sonata Artica, The Old Dead Tree en After Forever. In 200 vind de band dan uiteindelijk de juiste formule en de geschikte line-up waarop de band midden 2005 de studio induikt voor de opnamen van hun debuutalbum ‘Inside’ dat onlangs verscheen via Longfellow Deeds Records.

Het album opent met een mooi piano stukje getiteld “Introspection“ van zo’n 3 minuten waarop de band van start gaat met “Mother” een redelijk up-tempo song met stevig gitaarwerk en een uitstekend drummende Alexis, alleen jammer van het overmatige gebruik van keyboards her en der door het nummer heen. “Somewhere In The Dark Rain” is dan een rustige, ingetogen song met een hoofdrol voor zangeres Sandy. De volgende song “Inside” begint dan zeer rustig met een akoestische gitaar en wat keyboardpartijen om even later over te gaan in een zeer sterke song die in het straatje ligt van bands zoals The Gathering en Anathema. Het hierop volgende “Can You?” is opnieuw een up-tempo song waarop opnieuw goed de invloeden van The Gathering te horen zijn in het stemgeluid van zangeres Sandy. Tijdens het ingetogen nummer “Broken” zijn zelfs enkele Kate Bush invloeden waarneembaar in het stemgeluid van Sandy, de song loopt hierna naadloos over in het stevige “It Says” met een opvallend goed drummende Alexis. Tegen het einde van het album worden we dan nog verrast met het instrumentale “Eclipse”, waarop de band wel degelijk laat horen de nodige klasse te bezitten, het rustige, atmosferische “To Dispel Inner Fears” sluit hierna het album af.

Wat The Last Embrace ons hier voorzet is een mix van Gothic met wat progressieve metal invloeden, op zich niet slecht maar zeer zeker ook niet wereldschokkend. De band heeft dan wel een aantal jaar naar het juiste geluid gezocht maar men had beter aan een compactere hechte band kunnen werken waardoor de geschreven songs meer als een eenheid gebracht hadden kunnen worden. Verder overheersen ook de keyboardpartijen het overgrote deel van de songs waardoor de sfeer van veel songs verloren gaat. Het album is gemasterd door Goran Finnberg die al eerder samen werkte met bands zoals Opeth, In Flames en Dimmu Borgir, ik moet echter toegeven dat de productie niet al te best klinkt, het geheel komt nogal mat over, vooral de gitaarpartijen hadden best wat vetter in de mix mogen staan, jammer een gemiste kans en ook met wat meer samenspel zou de band het ver kunnen schoppen.

01. Introspection
02. Mother
03. Somewhere In The Dark Rain