Lacuna Coil Karmacode

Century Media Records

Website: Lacuna Coil

Het nieuwe Lacuna Coil album ‘Karmacode’ ligt inmiddels een aantal weken in de schappen, maar omdat mijn exemplaar pas afgelopen week op de deurmat plofte volgt hier dan toch nog een korte bespreking. Mede door het grote succes van het voorgaande album ‘Comalies’ (2002) dat meer dan een half miljoen keer werd verkocht, toerde de band diversen malen door Europa en Amerika en is hiermee meteen Century Media’s best verkopende act ooit. Het was dan ook een lange zit voor de fans van de band voordat het nieuwe album uiteindelijk uitkwam, maar vier jaar na ‘Comalies’ wordt hun geduld toch uiteindelijk beloond middels het gloednieuwe album ‘Karmacode’. Mede hierdoor was ik dan ook erg benieuwd waar de Italiaanse band aangevoerd door zangeres Cristina Scabbia mee op de proppen zou komen. De productie van het nieuwe album was opnieuw in handen van Waldemar Sorychta, een inmiddels goede bekende van de band. Waldemar was ook verantwoordelijk als producer voor alle voorgaande albums van de band. De mix van ‘Karmacode’ werd verzorgd door Ronald Prent, die al eerder werkte met bands zoals Rammstein, Iron Maiden en HIM.

De titel van het album is een samensmelting van “Karma”dat duid op de spiritualiteit, een mening die het woord overal ter wereld heeft en “Code” staat dan weer voor het technische en technologische karakter in de wereld waarin we leven" aldus een verklaring van de band.

“Fragile” opent het album, een traditionele Lacuna Coil song met heavy gitaarwerk en heeft een beetje een oosterse inslag. Het volgende nummer “To The Edge” is dan weer een wat snellere heavy song. “Our Thruth”, de eerste single van het album begint vrij rustig maar na enkele seconden wordt het tempo al snel opgevoerd en groeit het nummer tot een uitstekende up-tempo song. De eerste ballad op et album vinden we terug in de vorm van het nummer “Within Me”, waarna de songs “Devoted”, You Create” en “What I See” verassend heavy over komen, vooral de bass partijen tijdens deze songs doen nog wel eens aan Korn-bassist Fieldy doen denken. “In Visible Light” is opnieuw een rustige ballad, waarna de volgende song “The Game” weer dat oosterse sfeertje heft meegekregen. Tegen het einde van het album komen we nog de song “Without Fear” tegen dat prachtig in het Italiaanse wordt gezongen door Cristina, waarmee dit meteen een aangename verassing op het album is. Afluister is de Depeche Mode-cover “Enjoy The Silence” die goed is uitgevoerd en zeker niet onder doet voor het origineel.

De variatie van de prachtige dubbele vocalen van zangeres Cristina Scabbia en zanger Andrea Ferro zijn inmiddels het handelsmerk van de band geworden en wordt op dit album nog meer uitgediept, waardoor de songs elkaar op een perfecte manier in evenwicht houden. Het geluid op het album is zeer goed te noemen ondanks dat het geheel een Amerikaans klinkende productie heeft meegekregen. Zoals eerder al gezegd het was dus even afwachten maar met ‘Karmacode’ heeft Lacuna Coil een zeer degelijk album uitgebracht dat zeker niet onderdoet voor de voorgaande albums. Mede door de uitgekiende structuren, de perfecte arrangementen en de afwisseling in de songs is dit een perfecte opvolger van ‘Comalies’ die met gemak het succes van dit album zal evenaren. Het vele toeren heeft de band hechter dan ooit gemaakt, de songs zijn pakkend en voorzien van een uitstekende groove.

01. Fragile

02. To The Edge

03. Our Truth