Kube Stockholm Syndrome

BuzzVille Records

Website : Kube

Kube werd opgericht in 1997 en is afkomstig uit Brussel, na diverse line-up wisselingen en verschillende demo’s te hebben uitgebracht met als voornaamste invloeden Kyuss, Motorspycho, Black Sabbath en The Melvins, besluit de band in 2003, die op dat moment bestaat uit Vince op gitaar en zang, Deck op bass en JF achter de drumkit, het roer om te gooien. De band gaat over op een eigen stijl gebaseerd op stoner muziek van voorgaande bands maar wel met een eigen identiteit die gevormd wordt door de eigenzinnige manier waarop de band de muziek weet te brengen.

Het album opent met de song “Someone To Blame” dat begint met een subtiel bass loopje, dat door het hele nummer waarneembaar blijft waarna de gitaar wordt ingezet en de rest van de band invalt. Het volgende nummer“In Bed“ is dan opnieuw een midtempo stoner song, waarna het nummer “Shadows & Stars” als een zeer ingetogen nummer overkomt. Het instrumentale ”Army On My Side” kent dan weer een heel andere aanpak en klinkt hier en daar zelfs heel funky, klasse! De song “New Life” is dan weer een echte up-tempo stonersong, met een sterke riff. “Orgy” is dan opnieuw een instrumentale song, die rustig begint om daarna te groeien tot een zeer sterk hoogtepunt. De track “Motivation” is opnieuw opgebouwd uit een aantal sterke, stevige gitaarriffs en ook de samenzang mag er zijn. Hierna zijn we aanbeland bij het rustige “Dreamin’ Of You” dat wordt ondersteund door een subtiele bassriff. Met “Running Free” kome we bij het derde en tevens laatste instrumentale nummer van het album. Het album wordt afgesloten door het stevige ‘Are You Blind’.

Met ‘Stockholm Syndrome’ levert Kube een sterk debuutalbum af met daarop zelfs enige songs die hitpotentie in huis hebben. De band weet met slechts drie bandleden een aardige sound neer te zetten, enig minpunt vind ik echter de zangpartijen van Vince die op den duur wel wat monotoon over komen. Ook de korte duur van het album, slechts 37 minuten is wat aan de mager kant. Begrijp me niet verkeerd dit zijn slechts kleine puntjes die voor verbetering vatbaar zijn, want met dit debuut kan de band met de juiste aanpak en publiciteit toch zeker doorbreken naar het grotere publiek.

01. Someone To Blame
02. In Bed
03. Shadows & Stars