Krisiun AssassiNation

Century Media Records

Website: Krisiun

In 1990 werd beschuit met blauwe muisjes uitgedeeld, want Krisiun was geboren. De broers Max en Moyses Kolesne startten samen met vriend Alex Camargo deze death metal formatie. Hun passie voor extreme muziek resulteerde in 1995 in het eerste studioalbum van de band, getiteld ‘Black Force Domain’. De plaat werd wereldwijd bijzonder goed ontvangen en de toon was gezet. Inmiddels is Krisiun met zeven langspelers een gevestigde naam in het wereldje van de extreme muziekgenre genaamd death metal.

Ik kwam voor het eerst in aanraking met Krisiun via het oorverdovende, alles omver walsende ‘Conquerors of Armageddon’ uit 2000. Een dijk van een death metal plaat die de Braziliaanse band voor mij definitief op de metalkaart zette. Drie albums van nietsontziende destructie verder is Krisiun terug. De nieuwe langspeler van de Braziliaanse death metal giganten heeft de lieflijke titel ‘AssassiNation’ meegekregen. Helaas worden mijn hoge verwachtingen niet helemaal waargemaakt.

Met ‘AssassiNation’ probeert Krisiun meer zieltjes te winnen en ik ben ervan overtuigd dat dit ook zal lukken. De nummers staan bol van de kwaliteit en zijn een stuk afwisselender dan het voorgaande werk. Maar dat laatste is nu net wat mij juist niet zint. In vergelijking met hun voorgangers is er wat tempo uitgehaald, iets wat de muziek mijns inziens niet ten goede komt. Krisiun moet beuken, hakken, vernietigen en niets en niemand sparen. Ik wil geen tijd krijgen om adem te halen. Krisiun gaat niet voluit en dat mis ik. In plaats van de welbekende volle snelheid wordt er rijkelijk gestrooid met breaks en mid tempo passages. Waar bij sommige mensen het übersnelle werk van de Brazilianen gauw verveelt, is het bij mij een beetje andersom. Naast de 11 eigen nummers, waarvan twee instrumentale niemendalletjes “Doomed” en “Summon” die eigenlijk niets toevoegen aan het album vinden we ook nog de geslaagde Motörhead cover “Sweet Revenge” terug.

Natuurlijk is dit helemaal geen slechte plaat. De drie heren van Krisiun zijn vakmannen, de muziek is bij vlagen zeer strak en de productie is uitmuntend. Werkelijk waar een moddervet geluid. Wat ik eerder al zei; ik weet zeker dat Krisiun hiermee zijn fanschare zeker gaat uitbreiden. Het is erg jammer, maar ik word niet gegrepen, niet bij de strot gepakt om me na het laatste nummer pas weer los te laten. Tevens wil ik nog even vermelden dat op de officiële release ook nog een multimedia gedeelte zal staan met daarop de videoclip van de song “Vicious Wrath” aangevuld met nog eens twee live nummers. (Harmen Vermeulen)

Krisiun is:
Alex Camargo: Zang/Bass
Moyses Kolesne: Gitaar