Into Eternity The Scattering Of Ashes

Century Media / EMI Music

Website: Into Eternity

Eens in de zoveel tijd krijg je een schijfje in handen waar je echt weer eens bij na moet denken, ‘The Scattering of Ashes’ van de Canadese formatie Into Eternity is er zo een. Volgens de promo informatie gaat het hier om een progressieve metalband maar na de eerste luisterbeurt realiseer ik mij dat dit wat kort door de bocht is, Into Eternity brengt ons een mix tussen thrash/death en melodieuze progressieve metal. Laten we het houden op progressieve death. Nieuwsgierig geworden? Terecht! Vanaf 25 september is ‘The Scattering of Ashes’ in Europa verkrijgbaar, het album is uitgebracht door Century Media Records.

Into Eternity timmert al sinds eind jaren 90 aan de weg, hun vorige album ‘Buried in Oblivion’ (2004) ontving al veel lovende kritieken. Met nieuwe zanger Stu Block in hun gelederen is de nadruk wat meer op het progressieve element komen te liggen, toch zijn de vele verschillende invloeden nog steeds duidelijk hoorbaar. Into Eternity valt niet makkelijk in een hokje te plaatsen aangezien er zoveel gebeurt in de muziek; de eerste keer dat je de cd hoort is het ietwat moelijk om alles te volgen. Toch is het zeker geen brij van geluid dankzij het retestrakke, beheerste spel van deze muzikanten en het prima productiewerk; Andy Sneap nam het mixen en masteren voor zijn rekening.

De cd begint met een ietwat overbodige, lange intro met samples. En dan knalt het tweede nummer erin: “Severe Emotional Distress” is een snelle song met zeer afwisselende zang, deathmetal vocals afgewisseld met clean gezongen powermetalachtige refreintjes en lage brute gruntpartijen op een bedje van snelle, af en toe thrashy drums en progressief klinkende breaks. De Canadezen razen hierna gelijk verder met “Nothing”, een nummer waar het superstrakke drumwerk en de indrukwekkende gitaarsolo’s de overhand hebben en een sound die soms zelfs doet denken aan het grote Death. De afwisselende zang is duidelijk een kenmerk van Into Eternity en komt in meer of mindere mate in elk nummer voor; er mag gezegd worden dat beide vocalisten hun vak verstaan. Het brede bereik van zanger Block wordt in het nummer “Timeless Winter” gedemonstreerd met vocals die doen denken aan een mix van Trail of Tears en Tim ‘Ripper’ Owens. Ondanks het prima stemgeluid van de zangers bevatten een aantal nummers in verhouding vrij lange intrumentale passages hetgeen absoluut niet storend is zoals bijvoorbeeld in het nummer “A Past Beyond Memory”. Ook de semi-ballad met cleane samenzang ontbreekt niet: “Surrounded by Night”. Na deze rustige song wordt men gelijk weer wakker geschud en dendert Into Eternity door tot het eind van de schijf met lekkere deathmetal vocals op progressieve gitaarpartijen en superstrak drumwerk zoals in “Suspension of Disbelief”.

Aan de ene kant bevat elk nummer op ‘The Scattering of Ashes’ voor een ieder uit het metalspectrum wat wils, aan de andere kant is het misschien te prog voor de deathmetalliefhebber en te death voor de progliefhebber. De proginvloeden hebben in principe de overhand. Wat deze band zo uniek maakt is de manier waarop ze een acceptabele, verteerbare, kloppende fusie van prog, death, thrash en power hebben weten te bewerkstelligen. Met pakkende refreinen, goeie gitaarsolo’s en Dream Theater/Symphony X achtige breaks. Niets dan lof dus, of je het nu iets vindt of niet, het is gewoon klasse wat deze heren doen en ik kijk er naar uit om ze eens live mee te maken. ‘The Scattering of Ashes’ is een duizelingwekkend album. (Martina Schouten)

01. Novus Inceptum
02. Severe Emotional Distress
03. Nothing