Ignite Our Darkest Days

Century Media Records

Website: Ignite

De nieuwe cd van de punkrock/hardcore band Ignite wordt 15 mei op de markt gebracht, de titel luid ‘Our Darkest Days’ en is inmiddels het vijfde volwaardige album van de band. Ignite werd opgericht in 1994 in Orange County, Californië en heeft inmiddels diversen uitstekende albums op haar naam staan waaronder het debuutalbum ‘Call On My Brothers’ uit 1995 en diversen 7 inch single’s, maxi singles en split albums. Het nieuwe album is opgenomen in de Paramount Studios in Hollywoord, Californië en is geproduceerd en gemixt door Cameron Webb (o.a. Social Distorion, Motörhead, Sum 41).

Het album opent met het intro naar het album getiteld “Our Darkest Days” waarna de band uit de startblokken schiet met de song “Bleeding” een melodieus nummer met pakkende teksten en een uitstekende Zoli Teglas op zang. “Fear Is Our Tradition” opent met een sterke gitaarriff, waarna de rest van de band invalt. De song “Powerty For All” is opnieuw een krachtige politiek gerichte up-temposong. “Slowdown” is dan weer een rustig nummer waarbij de zang zo nu en dan iets weg heeft van Life Of Agony’s Keith Caputo. Verder kent het album nog prima nummers zoals “Slowdown” en de snelle songs “Are You Listening“ en “Know Your History“. Tegen het einde van het album komen we nog de U2 cover “Sunday Bloody Sunday” tegen, ondanks dat dit nummer al vaak is gecoverd weet zanger Zoli toch een geheel eigen draai aan het nummer te geven. Afsluiter “Live For Better Days“ is dan en vrij rustig nummer ondersteund door wat akoestisch gitaarwerk.

De melodieuze hardcore songs op het album zijn allemaal even aanstekelijk, staan vol met sterke teksten en de refreinen kunnen na een aantal keer beluisteren lekker worden meegebruld. De muziek is verder erg aanstekelijk, met hier en daar lekker hakkend gitaarwerk en ook de productie is uitmuntend. Enige kanttekening die ik heb is dat het album slechts 33 minuten duurt en als er dan van de 14 songs dan ook nog één cover op staat is dat niet echt veel, maar dit is slechts en klein puntje van kritiek. De band levert met ‘Our Darkest Days’ een uitstekend album af.

Verder zal de band ook te zien zijn op de eerste editie van The Powerfest op zondag 2 juli in 013 te Tilburg. The Powerfest trekt alle registers wagenwijd open naast Ignite staan o.a. de volgende bands op de bill, Shelter, John Truant, Slapshot, Cephalic Carnage, Dead To Fall, Johnny Truant, Leeway en Most Precious Blood. Vanaf 's middags tot ver in de avond geven zo'n zestien bands je gehoorvermogen en ingewanden een flinke oplawaai. Voor meer info zie de website: http://www.thepowerfest.com/.

01. Intro (Our Darkest Days)

02. Bleeding

03. Fear Is Our Tradition