Heaven Shall Burn Deaf To Our Prayers

Century Media / EMI Music

Website: Heaven Shall Burn

Als we de titel moeten geloven zijn wij doof geweest aan al Heaven Shall Burn’s gebeden. En dat moeten we weten. Nadat ze voor het vorige album bij Century Media getekend hadden, waren veel fans bang dat ze hun oorspronkelijke geluid kwijt zouden raken. Maar na het uitkomen van voorganger ‘Antigone’ was al duidelijk dat ze hun oude lijn door zetten. En op hun vierde full length ‘Deaf To Our Prayers’, is dat niet anders.

De zware aggresieve metalcore, die ook op dit album weer vol overtuiging gebracht wordt, blaast al meteen op vol tempo weg tijdens “Counterweight” en die lijn wordt het hele album doorgezet. Zware op dubbele bass salvo`s geschoeide metalcore, met duidelijke melodielijnen en een brullende zangstijl. Deze zanger spuit teksten waar de honden geen brood van lusten, waarin flink van leer getrokken wordt tegen de huidige maatschappij en samenleving. De oprechtheid van Marcus Bischoff versterkt de donkere sound van “Deaf To Our Prayers” alleen maar. Ook op geschiedkundig gebied laat hij zich niet onbetuigd, getuige “Armia” dat verhaalt over de slag om Warschau in 1944.

‘Deaf To Our Prayers’ is geproduceerd door Jacob Hansen in de Deense Hansen Studios, en hij heeft gezorgd voor een heldere productie, maar door het rauwe gitaargeluid een agressieve donkere sfeer neerzet. Precies wat de muziek van Heaven Shall Burn nodig heeft, wat resulteert in een prima release waar nummers als “Trespassing The Shores Of Your World”, “Armia” en “Counterweight” uit springen als echte blijvertjes. (Koos van Marle)

01 Counterweight
02. Trespassing The Shores Of Your World
03. Profane Believers