Grave As Rapture Comes

Website : Grave

Grave wordt gezien als een van de grondleggers van de Zweedse old school death metal scène. De band bestaat immers al sinds 1986, en anno 2006 speelt de band nog steeds zware logge metal met een totaal eigen geluid, de machtig laag gestemde gitaren en brute zang van gitarist Ola Lindgren staat nog steeds als een betonnen huis. Reeds in 1988 zag de eerste demo, getiteld ‘Sick Disgust Eternal’, het levenslicht en sindsdien heeft deze band verschillende sterke albums afgeleverd. Echter na het uitbrengen van het album ‘Hating Life’ in 1996 werd het erg stil rondom de band, totdat in 2002 het overtuigende ‘Back From The Grave’ uitkwam. Hierop laat gitarist Ola Lindgren voor het eerst van zich laat horen als zanger, en deze doet dat niet geheel onverdienstelijk. Deze uitstekende release wordt in 2004 opgevold door het album ‘Fiendish Regression’, waarop de band laat horen weer helemaal terug te zijn. We schrijven half juli 2006, de vooravond waarop de band hun inmiddels achtste volwaardige album, getiteld ‘As Rapture Comes’ op de mensheid los zal laten. Het album zal via Century Media Records verschijnen en zal vanaf 24 juli in de winkels verkrijgbaar zijn. Het album is opgenomen in de Studio Soulless te Stockholm en opnieuw gemixt in Peter Tägtgren‘s Abyss Studios, die het album ook deze keer weer van een zeer sterke mix heeft voorzien.

Na het korte ongure intro “Day Of Reckoning” trapt de band af met de song “Burn”, langzame slopende stukken worden afgewisseld met hammerende drumbeats, snerpende gitaren en diepe lage grunts van zanger/gitarist Ole, klasse! “Through Eternity”, begint nog redelijk langzaam maar gaat al snel over in een snelle, beukende song, waar de band alle remmen losgooit. Ook “By Demons Bred”, “Unholy Terror” en “Epic Obliteration” zijn zeer snelle songs, waarin vooral een hoofdrol is weggelegd voor drummer Pelle Ekegren. “Living The Dead Behind” is wat langzamer uitgesponnen nummer dat ruim 6 minuten klokt, de krachtige trage langzame stukken worden afgewisseld met hakkend gitaarwerk en snelle drumpartijen. Het nummer “Epic Obliteration” is dan weer opnieuw een extreem zware song, met vette, pompende riffs en doorspekt met snelle blastbeats. Tegen het einde komen we nog de bijna onherkenbare Alice In Chains cover “Them Bones“ tegen, leuk gedaan. Het album sluit daarna af met de titelsong “As Rapture Comes” van het album, een zeer sterk nummer, dat snelle stukken perfect weet te combineren met zware trage en langzame hakkende gitaar riffs.

Ofschoon er hier en daar de Morbid Angel invloeden er wel erg dik bovenop liggen, zoals tijdens de songs “Through Eternity” en “Epic Obliteration” heeft Grave met ‘As Rapture Comes’ een geweldig album afgeleverd, met voldoende afwisseling om na meerdere luisterbeurten nog steeds te blijven boeien. De band zet hiermee de stijgende lijn voort die in 2002 werd ingezet, klasse. Het artwork ziet er perfect uit en is getekend door Jacek Wisniewski (Krisiun, Decapitated). Verder zal de Grave in november samen met Dismember, Entombed en Unleashed door Europa trekken, een package van onvervalste Zweedse deathmetal.

Via de volgende link is alvast een voorproefje te beluisteren van de openingstrack van het album in de vorm van het nummer “Burn”.

01. Intro - Day Of Reckoning
02. Burn