Gory Blister Skymorphosis

Mascot Records

Website Gory Blister

Het eerste waar ik aan moest wennen toen ik dit album in mijn handjes kreeg gedrukt is de bandnaam. Gory Blister klinkt mij namelijk totaal niet metal in de oren. Eerder als een fout jaren 80 synthesizer/rock groepje met spandex. Wat is het dan ook lekker om na de eerste luisterbeurt al te moeten erkennen dat je helemaal fout zit en dat een bandnaam niets zegt over muziekkwaliteit. Dit is namelijk HET Italiaanse antwoord op het Death van wijlen Chuck Schuldiner.

Hoewel ik dan nooit van Gory Blister had gehoord, timmert de band onder leiding van creatief brein Raff toch al 15 lentes aan de weg. Frappant is daarom dat ‘Skymorphosis’ pas het tweede full lenght studioalbum is na ‘Art Bleeds’ uit 2003. Meer dan verder wat demo releases en een mini-cd in 1997 hebben onze Italiaanse vrienden niet geproduceerd. Voor mij een raadsel, aangezien het trio de luisteraar een pot verschrikkelijk sterke, technische death metal voorschotelt.

Het begint gelijk goed met een mysterieus, klassiek georiënteerd introotje, om daarna los te barsten met “Asteroid”. Van meet af aan is duidelijk dat Gory Blister niet een standaard metalformatie is. De talloze breaks, tempowisselingen en ingenieuze gitaarloopjes onderstrepen dit. Ondanks alle technische hoogstandjes verzanden de nummers niet in een onsamenhangende brij van geluid en houdt Gory Blister het gaspedaal flink ingedrukt. Zo nu en dan lijken er wat bekende riffs voorbij te scheuren. De eerste riffs van het titelnummer doen toch wel sterk denken aan het begin van “Chapel of Ghouls” van Morbid Angel. Meer een constatering dan kritiek, want storend is dit allebehalve. ‘Skymorphosis’ sluit af met “1000 Eyes”. Een cover van, jawel, Death.

Dat Gory Blister zijn grootste inspiratie haalt uit het werk van het legendarische Death moge duidelijk zijn. Maar dit betekent niet dat we te maken hebben met een kloon, integendeel. De muziek is origineel, iedere compositie boeit van begin tot eind en als geheel staat dit album als een goed gefundeerd huis. Neem daar een kraakheldere productie bij en je hebt een dijk van een plaat. Er zijn van die albums die beter en beter worden na meerdere luisterbeurten, en ‘Skymorphosis’ is daar één van. Gory Blister is klaar voor wereldverovering en naar aanleiding van dit schijfje heb ik het volste vertrouwen in een positief verloop. Inmiddels heeft de band in de vorm van Sym een vaste bassist gevonden. Dus hop, ga op tournee en doe ons koude kikkerlandje aan. Ik ga snel nog even het voorgaande album ‘Art Bleeds’ aanschaffen. (Harmen Vermeulen)

Gory Blister is:
Adry: Zang
Raff: Gitaar