Firewind Allegiance

Century Media Records

Website : Firewind

Op 24 juli 2006 zal het vierde Firewind album in de winkels liggen met de titel “Allegiance”, een toepasselijke naam voor deze griekse band aangezien er sinds het vorige album (“Forged by Fire”, 2005) aardig wat bezettingswisselingen hebben plaatsgevonden. Gitaartalent en bandleider Gus G gaat zich met zijn nieuwe bondgenoten compleet op Firewind concentreren en geeft hiervoor zijn plekje op in de bands Nightrage en Dream Evil. De eerste single van het nieuwe album wordt het nummer ‘Falling to Pieces’, hiervoor is recent ook een videoclip opgenomen.

Het wordt tegenwoordig steeds lastiger om muziek met een enkele term te omschrijven maar ik denk dat we veilig zitten als we de band Firewind omschrijven als een heavy metal band die flink wat uitstapjes maakt naar de powermetal regionen. De titelsong geeft ons gelijk een powergevoel en nummers zoals ‘Dreamchaser’ voeren ons weer terug naar de tijd van spandex en spijkerstof. De moderne, melodische hardrock van Firewind bevat allerlei herkenbare elementen van de klassiekers. Zo bevat het nummer ‘Falling to Pieces’ een AC/DC-achtig introotje dat daarna overgaat in Megadeth-achtige rif, de zanglijnen bij dit nummer hebben dan wel weer wat van Saxon weg. Ook zijn er in een aantal nummers Whitesnake geluiden te horen zoals tijdens het refrein van "'Ready To Strike" duidelijk laat horen. Ik wil verder ook geen directe vergelijking trekken met the godfather of rock maar af en toe doet de stem van zanger Apollo Papathanasio (ex-Majestic, Time Requiem) denken aan die van Dio.

Hier en daar wordt men getrakteerd op een lekkere dubbele bass die het geheel wat meer power geeft en de drummer voegt met zijn diepe geluid net iets meer body toe. De gitaarpartijen zijn strak en geven hier en daar een episch tintje zoals bijvoorbeeld in het nummer ‘Insanity’. Zoals vaak het geval is bij dit soort bands is de produktie van de plaat dik in orde. Opvallend is ook het duet getiteld ‘Breaking the Silence’, gezongen samen met een Zweedse singer/songwriter waarvan we slechts weten dat zij Tara heet. Door het catchy refrein en de vrouwenstem die doet denken aan de zangeres van Lacuna Coil heeft dit nummer zeker hitpotentie. Ook de (semi-)ballades ontbreken niet, de nummers ‘Deliverence’ en ‘The Essence’ zorgen voor de mij net iets te rustige momenten op deze krachtige, epische metalplaat.

Firewind is duidelijk van alle markten thuis binnen het heavy / powermetal kader dus als dit jouw straatje is, geef “Allegiance” dan maar snel een luisterbeurt. (Martina Schouten)

01. Allegiance
02. Insanity