Fireball Ministry Their Rock Is Not Our Rock

Century Media Records

Website : Fireball Ministry

‘Their Rock Is Not Our Rock’ is inmiddels het derde volwaardige album van Fireball Ministry, het album is tevens het debuutalbum voor Century Media Records en is de opvolger van het goed ontvangen album ‘The Second Awakening’ uit 2003 dat nog via het vorige label Nuclear Blast werd uitgebracht. De band bestaat ongeveer sinds eind jaren 90 en heeft inmiddels diversen malen uitgebreid door de U.S. getourd in het voorprogramma van bands zoals Dio, Anthrax en Motorhead en maakte inmiddels ook de oversteek naar Europa om als opwarmer te dienen voor Blue Oyster cult, Uriah Heep en CKY. Het nieuwe album is opgenomen in de Studio 606 West van Dave Grohl onder leiding van engineer Mike Terry (Black Rebel Motorcycle club, Halford). Het album opent sterk met het lekker smerige heavy Rock n’ Roll nummer “It Flies Again”. Na het openingsnummer krijgen we de song “Sundown” voorgeschoteld waarbij de overeenkomsten met Ozzy ten tijde van Black Sabbath meteen boven komen drijven. Ook de rest van de nummers kent dezelfde smeuďge rock songs met drijvende ritmes, pakkende harmonieën en harde en scherpe gitaarrrifs. “Hellspeak” begint weer met een erg zwaar doordringende gitaariff ondersteund door uitstekende zang van zanger James A. Rota, die hier zelf enige gelijkenis vertoond met Keith Caputo ten tijde van het ‘River Runs Red’ album. Verdere uitschieters op het album zijn o.a. de eerder genoemde nummers maar ook “Under The Thunder”, “Rising From The Deep” en het up-tempo nummer “Save The Saved” liggen lekker in het gehoor. Het gehele album van Fireball Ministry doet sterk denken aan bands zoals Black Label Society, Ozzy Osbourne, Spiritual Beggars en Black Sabbath, maar dat geeft totaal niet, de rauwe, luide, smerige, harde rock van deze band staat als een huis. Fans van de bands die ik al eerder opnoemde kunnen zeker de moeite nemen om het album eens te gaan beluisteren, aankoop verplicht!!

Fireball Ministry is:
James A. Rota II - guitars/vocals
Emily J. Burton - guitars/backing vocals