Fatal Smile Neo Natural Freaks

Bad Reputation Records / Suburban

Website: Fatal Smile

Het Zweedse Fatal Smile bracht onlangs de opvolger ‘Neo Natural Freaks’ uit van hun in 2002 verschenen debuutalbum ‘Beyond Reality’. De band werd in 1995 opgericht door gitarist Y, bassist Markus Johansson en zanger H.B. Anderson, binnen de korte keren werden er nieuwe songs geschreven en al snel werd er een deal gesloten met het Zweedse GMR Music label die later het debuutalbum uitbrachten. Na een aantal uitgebreide tours door o.a. Amerika begon de band met het schrijven van nieuw materiaal dat uiteindelijk in de zomer van 2005 werd opgenomen. Het debuutalbum van de band is mij echter onbekend maar deze nieuwe release staat vol met ongecompliceerde rock songs met heavy gitaarpartijen, rauwe zang en pompende baspartijen die in het straatje liggen van bands zoals Velvet Revolver en Black Label Society.

Het album opent met het degelijke titelnummer “Neo Natural Freaks”, een catchy rocksong die meteen goed in het gehoor ligt en een duidelijk refrein. Ook het daaropvolgende “Bleeding Kiss” is een stevige rocksong met uitstekend gitaarwerk. Ook de single “Learn - Love – Hate” waarvan de band onlangs ook een videoclip opnam is een echte “in your face” rocksong. Tijdens de song “Quiet Chaos” gaat de band echter een andere richting op, donkere heavy gitaarpartijen waardoor het nummer wel wat weg heeft van een mix tussen Black Label Society en Ozzy. “Practice What You Preach” en het daarop volgende “Dead Man Walking” zijn dan weer een up-tempo rock song ook de rest van het album klink erg vertrouwd, rock zoals rock bedoelt is zonder al te veel poespas, niet te ingewikkeld, catchy en lekker rauw met een goede zanger en een uitstekende ritmesectie.

Het nieuwe werkje is geproduceerd door Jonas Östman (Yngwie Malmsteen) en gemixt door Stefan Glaumann (Rammstein, Backyard Babies), niet de minste namen zal ik maar zeggen. ‘Neo Natural Freaks’ is op 1 oktober via het Franse label Bad Reputation Records verschenen, echter in thuisland Zweden ligt het album al sinds 1 februari in de winkels.

01. Neo Natural Freaks
02. Bleeding Kiss
03. Crash & Burn