Emergency Gate Nightly Ray

The Electric Co. / Universal Music

Website: Emergency Gate

Emergency Gate bestaat uit een vijftal muzikanten uit Duitsland, de band kwam een aantal jaren geleden bij elkaar in Munchen met als doel een rockband te starten op topniveau. Na een aantal jaren van hard werken en veel optreden heeft de band uiteindelijk en deal met The Electric Co. / Universal Music weten binnen te slepen. Het debuutalbum ‘Nightly Ray’ is door Spike Streefkerk (Phil Collins, Def Leppard, Melissa Etheridge) geproduceerd en zal op 9 juni in Nederland verschijnen.

Het album opent met de titelsong ”Nightly Ray”, een krachtig rock nummer met een stevige riff. De rauwe zangpartijen van Fabian "Cem" Kießling zijn hier en daar voorzien van enige galm en worden ondersteund door een niet nader bekend gemaakte gastzangeres. “Kill The Dying” is een catchy meezinger, met vette gitaren en epische keyboards. Op het album zijn veel verschillende stijlen te horen, zo zijn er invloeden van o.a. power metal, nu metal, heavy metal en ook normale hardrock waarneembaar. Tijdens de ballad “In My Dreams” laat de band zich van zijn softe kant horen, dat lekker weg luistert met hier een daar wat hardere stukken, tegen het einde van de song wordt de song opnieuw voorzien van de wat vrouwenzang. “Discre Pantz” is dan weer een wat langzamere stuwende song met stevig gitaarwerk. Het volgende nummer “Breed Evil” wordt afgewisseld met harde en zachte stukken ondersteund door stevige gitaren en pakkende keys. “Soulstreamer” is dan weer een snelle up-tempo song met catchy synthesizers gevolgd door de vrij langdradige ballad “Hold Me Again“. De snellere song “Guardian Of Time” bevat opnieuw hakkend gitaarwerk. Tegen het einde komen we nog de in het Duits gezongen cover “Rock Me Amadeus“ tegen. Een goede bewerking van de Falco hit uit de jaren tachtig. Het album wordt afgesloten door een het instrumentatie “Eternal Echo“ met een hoofdrol voor keyboard speler Chris Ryback.

Emergency Gate heeft met dit album een goed album gemaakt, echter zanger Fabian doet nogal eens denken aan Jamers Hetfield van Metallica ten tijde van het “Black”album. Overigens is dit totaal niet storend. De productie is zuiver en over het algemeen is de kwaliteit van de nummers dik in orde en zijn deze weldoordacht. Er staan echter geen uitschieters op het album die echt blijven hangen. De cover is getekend door een van de tekenaars van de Disney studio’s, waarbij is getracht het beeldverhaal weer te geven van de vertellingen op de plaat zelf. (Eus Straver)

01.Nightly Ray
02.Kill The Dying
03.Another Day Nowhere