Elvenking The winter Wake

AFM Records

Website: Elvenking

De Italiaanse Folk powermetal band Elvenking is terug met een geheel nieuw album getiteld ‘The Winter Wake’. Ik ben eigenlijk verder niet zo bekend met deze band maar bracht inmiddels een demo uit getiteld ‘The Oak Woods Bestowed’ in 2000 en twee full lenght CD’s, ‘Heathenreel’ in 2001 en ‘WYRD’ in 2004. Het nieuwe album werd opgenomen in de Italiaanse Sherpa Studios en hierop is wederom zanger Damnagoras te horen, die na het uitkomen van het debuutalbum de band om verschillende redenen moest verlaten. Verder zal de band het voortaan ook nog maar met een gitarist doen omdat mede oprichter van de band Jarpen de band voor de opnamen van het derde album had verlaten. Het nieuwe album is opgenomen in de eigen studio van de band genaamd Sherpa Studios om zo volgen eigen zeggen het beste uit elk bandlid te kunnen halen. De muziek op het album die vooral is geïnspireerd door bands als Skyclad en Finntroll, echter de meeste nummers worden wel in een aardig tempo gespeeld zodat fans van bands zoals Dragonforce toch zeker eens de moeite moeten nemen om het album te gaan beluisteren. Er staan op het album zeker een aantal goede composities, luister maar eens naar nummers zoals “The Wanderer” of  “March Of Fools”, maar er staan ook enkele vullers op het album zoals het slappe “Rats Are Following” en het afsluitende akoestische nummer “Disillusion’s Reel”. Tijdens het titelnummer ‘The Winter Wake’ is nog een kleine gastbijdrage te horen van Destruction frontman Smier, maar om eerlijk te zijn had ik er wel wat meer van verwacht, de bijdrage van Smier had wel iets groter mogen zijn door bijvoorbeeld het hele nummer te zingen in plaats van drie regels in het refrein. Verder zijn de nummers voorzien van sterke riffs, heavy gitaren zoals in “Devil’s Carrige” en sterke refreinen die je na een aantal luisterbeurten al kan meezingen, het geheel wordt goed ondersteund door keys en viool. Verder valt er nog te melden dat het gemasterd is door Mika Jussila in de Finnvox Studio in Helsinki en is de cover van het album getekend door de Hongaarse kunstenaar Havancsák Gyula (Annihilator, Grave Digger) dat heeft geresulteerd in een aardig kunstwerkje. Ook heeft de band een drietal previews op haar site gezet van het nieuwe album ‘The Winter Wake’. Via de volgende link zijn deze previews te beluisteren. Het album zal vanaf 27 januari in de winkels liggen.

01. Trows Kind
02. Swallowtail
03. The Winter Wake