El Guapo Stuntteam Accusation Blues

Suburban Records

Website : El Guapo Stuntteam

Het Belgische El Guapo Stuntteam bestaat inmiddels zo’n 8 jaar, in 1995 besluiten een aantal Hasseltse muzikanten dat België nog best een coole harde rockband kan gebruiken en worden de plannen voor een band gesmeed. Met schijt aan alles in het algemeen en aan trends en hippe muziek in het bijzonder, schrijven de bandleden een aantal nummers die gebaseerd zijn op de seventies en eighties, in 1999 komt dan uiteindelijk het debuutalbum via het Sounds Of Subterrania label, deze brengen dan in 2001 ook de opvolger ‘Year Of The Panther’ uit. Mede door de uitbundige live shows weet de band de aandacht te trekken van Suburban Records die de band eind 2004 dan uiteindelijk weet vast te leggen. Hierop duikt de band vervolgens de Yellow Tape Studios in om met producer Pete Snakeboot het album ‘Battles Across The Stereo Spectrum’ op te nemen. Deze derde schijf is een ode aan de hardrock van de jaren zeventig, maar de band laat ook horen niet vies te zijn van old school metal, rock´n roll en southern en verschijnt dan in de eerste helft van 2005. De band heeft inmiddels een uitstekende live reputatie opgebouwd en trekt vooral in het buitenland volle zalen waarmee El Guapo Stuntteam tot de onbetwistbare koningen van de underground scène van Europa behoren.

Op het nieuwe album ‘Accusation Blues’ dat op 15 januari via Suburban Records uitkomt, brengt El Guapo Stuntteam ons een mix van blues, psychedelica, pop, metal, punk, rock, southern rock, uitstekend gedoseerd en prima in balans! Het album opent met de up-tempo rocker “Back From The Grave”, gierende gitaren, rollende drums en een pakkende groove nemen je meteen op sleeptouw die je pas bij de laatste tonen van het album weer loslaat. De song “Four Eyes” is dan weer een bluesy, southern rocker in de stijl van het oude Lynyrd Skynyrd met een hoofdrol voor Bluesy Vaeske op mandharmonica. Verder krijgen we met “Real Mean Beauty” nog een uitstekende ballad te verwerken die eindigt in een spetterend gitaarduel. Het nummer “Take Your Hat Off” kent opnieuw die welbekende groove, met pakkend gitaarwerk en een lekker rauw gezongen refrein, klasse. Zoals de titel al doet vermoeden is “Early Morning Stumble Out Blues” een heerlijke blues song die naar meer smaakt. Tijdens “Sailing Black Seas” komt de hele band aardig los, waarna het album wordt afgesloten met de pakkende southern rocksong “Stole The Food”.

Het nieuwe album bevat opnieuw veel invloeden van bands zoals Led Zeppelin, Deep Purple, Ted Nugent, Lynyrd Skynyrd en het recentelijk verschenen werk van de Canadese band White Cowbell Oklahoma, maar ook bands zoals het oude Iron Maiden, MC5, Velvet Underground en Motörhead worden niet geschuwd. De productie is dik in orde en voor wie van scheurend gitaarwerk, rauwe rock n’ roll, southern en eerder genoemde bands houd is dit album een absolute aanrader!!! Het artwork ziet er degelijk uit en volgens de bijgeleverde info sheet zal het album ook als digipack verschijnen.

Verder zal de band voor het nummer “Back From The Grave” een videoclip opnemen, voor de regie heeft de band opnieuw regisseur Toon Aerts weten te strikken, die ook de regie van de legendarische clip voor de song “Battles Across The Stereo Spectrum” voor zijn rekening nam. “Back From The Grave” is het officieuze vervolg op “Battles Across The Stereo Spectrum “ welke via de volgende link http://www.youtube.com/watch?v=vGSnDsQZ-6s&eurl te bezichtigen is. Verder breng de band een live show die we sinds "The Who" niet meer gezien hebben, mocht El Guapo Stuntteam ergens in de buurt spelen dan is dat zeker de moeite waard om de band eens live te gaan aanschouwen.

01. Back From The Grave
02. Get Down Low
03. Four Eyes