Dream Evil United

Website: Dream Evil

Het Zweedse Dream Evil is na een periode van bezettingswisselingen weer terug met een nieuw album getiteld ‘United’ en brengt ons traditionele heavy metal zoals dat van de grote voorbeelden Iron Maiden, Judas priest, Accept, Scorpions en Dio (inderdaad, de band is vernoemd naar een album van deze coryfee). De Europese release datum voor ‘United’ staat op 16 oktober via Century Media Records. De band die geformeerd is rondom legendarische gitarist en producer Fredrik Nordström (Opeth, Hammerfall, In Flames) is helemaal terug met een nieuwe gitarist (Mark Black, vervanger van Gus G.) en een nieuwe drummer (Pat Power, vervanger van Snowy Shaw), beide heren passen precies is het muzikale straatje van Dream Evil. Sinds 2002 hadden de mannen maar liefst drie albums uitgebracht en aardig wat getoerd met grootheden zoals Hammerfall en Saxon.

De vierde schijf van de band werd opgenomen in Studio Fredman (Zweden) en men heeft hiermee een prima geproduceerd album afgeleverd met de titel ‘United’. Je kunt rekenen op een portie recht- toe recht-aan heavy metal, lekkere melodieuze, epische, bombastische feel-good meezingers verpakt in lekker fout artwork zoals je dat verwacht bij een dergelijk album. Net als de vorige albums staat ‘United’ bol van de catchy refreinen, stoere teksten en lekkere gitaarriffs. Het eerste nummer “Fire! Battle! In Metal!” is gelijk een potentiële hit a la “The Book of Heavy Metal”, misschien wat commercieel maar zeker niet misplaatst. De Priest en Maiden invloeden zijn duidelijk aanwezig in nummers zoals “Blind Evil” en het lekker stevige “Let Me Out” doet aan iconen zoals Hammerfall en Helloween denken. Enige minpuntjes op het album zijn de overbodige, blaartrekkende ballad “Love is Blind” en het laatste nummer “My Number One”; een cover van het winnende Griekse Eurovisie songfestival 2005 nummer waarop oud-leden Gus G. en Snowy Shaw ook nog acte de presence geven. Ook de song “Doomlord” roept enige twijfels op door een gesproken stukje Zweeds tekst en sampletjes met fluitende vogeltjes? Dream Evil zal hier vast een goeie reden voor hebben want van gebrek aan humor en zelfspot is geen sprake, getuige de songteksten.

Over het geheel genomen is dit een prima schijf die de liefhebber van eerlijke heavy/powermetal zeker zal bekoren, persoonlijke favorieten zijn het eerste nummer, het titelnummer, track zeven “Kingdom At War” en track nummer negen “Falling”, al was het maar vanwege die lekkere ouderwetse dubbele gitaarsolo! Ook complimenten voor zanger Niklas Isfeldt die de plaat prima draagt. Dream Evil weet met ‘United’ weer een mengeling van nostalgie en een gevoel van hoop voor de heavy metal toekomst op te roepen. (Martina Schouten)

01.Fire! Battle! In Metal!
02.United
03.Blind Evil