Dollhouse Royal Rendez Vous

Bad Reputation / Suburban

Website: Dollhouse

Nadat de Zweedse band Dollhouse in 2003 bassist Michael Davis van de band MC5 tegenkwamen en hem een kopie overhandigde van hun eerste single is het snel gegaan met de band, binnen enkele dagen kreeg de band de toezegging van Michael dat hij als producer wilde fungeren voor het nieuwe album; nog voordat de bandleden van Dollhouse het wisten zaten ze in het vliegtuig naar Amerika om hun debuutalbum ‘The Rock And Soul Circus’ op te nemen in Los Angeles. Het debuutalbum kwam enkele maanden later via het Dim Mak label uit. Mede door de release van dit album en de uistekende live shows van de band wist Dollhouse de aandacht van zowel de pers als de fans naar zich toe te trekken. Band heeft de laatste tijd dan ook niet stil gezeten en heeft afgelopen jaar enkele weken in de AceTone Studio in Södermalm, Stockholm vertoeft om hun tweede plaat getiteld “The Royal Rendezvous” op te nemen. Het resultaat mag er zijn moet ik toegeven, met deze release neemt de band je in een klap mee naar de zeventiger jaren. Lang leve Rock ’n Roll!!.

Deze band bestaande uit vier jonge mannen is een kruising tussen vooral Jimmy Hendrix en Led Zeppelin. De vele Hendrix invloeden maken deze cd nu al geschikt voor iedere Hendrix liefhebber die er rondloopt. De songteksten bevatten flarden van Hendrix songteksten en ook de muziek en alle rifjes en deuntjes hebben erg veel van de beroemde gitaarvirtuoos weg. Ook worden de Wah-Wah pendalen in overvloed gebruikt die de muziek van de heer Hendrix zo herkenbaar maakte, en hiermee krijgen de songs van Dollhouse ook wel weer een extra dimensie mee. Check vooral eens de nummers “The Rock & Soul Fever”, “Dead Man’s Hand” en afsluiter “I Just Don’t Care” maar eens .

Het is een cd die erg makkelijk te beluisteren is, maar die ook verrast omdat ieder nummer anders uitpakt dan je verwacht. Met deze plaat hebben ze een knaller van een album uitgebracht, die nog een echte jaren 70 productie bevat. Het album is dan ook zeer geschikt om eens lekker in de auto op te zetten om eens heerlijk ongestoord mee te brullen. Nogmaals een aanrader voor de echte Hendrix fans (waartoe ik mijzelf ook toe reken) en alle mensen die de jaren 70 rock met funk en groovy gitaarsolo’s en een aardige dosis psychedelica wel kunnen waarderen. Verder ga ik ook nog even moeite doen om het debuutalbum van de band alsnog aan te schaffen en eens aan een grondige luisterbeurt te onderwerpen. (Talitha Martijn)

01. The Rock & Soul Fever
02. Lets Get It on
03. Living Tomorrow