Death Breath Stinking Up The Night

Black Lodge Records / Suburban

Website: Death Breath

Death Breath is de band opgericht door de voormalige Entombed/Nihilist drummer Nicke Andersson en huidig Hellacopters frontman. Het debuutalbum ‘Stinking Up The Night’ van de band is op 22 september in Europa uitgekomen via Black Lodge Records; in Amerika zal het album overigens via Relapse Records verschijnen. De band is geïnspireerd door de heropleving van de klassieke old school death metal en het boek "Choosing Death: The Improbable History of Death Metal and Grindcore" en wil daarom de ultieme tribute band worden voor alles wat ruw, rauw en verwrongen was in de extreme metalscene. Dat dit met het uitbrengen van de promo die ik onlangs mocht ontvangen al aardig lukte was mede veroorzaakt dat de promo niet in de vorm van een CD verscheen maar in een ouderwetse cassette, met een A en B zijde. Dit bracht echter een probleem met zich mee, hoe luister je zo’n cassette ook alweer af. Omdat ik veel tijd doorbreng in de auto luister ik daar veelal naar de promo’s die ik ter bespreking opgestuurd krijg, echter mijn auto heeft geen cassette speler, mijn home cinema set met zeer moderne DVD speler bood ook geen uitkomst. Dus uiteindelijk maar weer mijn oude cassettedeck van zolder gehaald om zo het album toch te kunnen beluisteren, en het eerste wat opvalt is het oude vertrouwde underground geluid.

Het album bevat invloeden van bands zoals Autopsy, Bathory, Repulsion, Unleashed, Venom, Celtic Frost, Pentagram, Dark Angel, Discharge en Death en het geheel klink inderdaad nogal als de oude oldschool deathmetalbands van weleer. Kant A begint met het titelnummer van de band “Death Breath”, een stevige deathmetal song met brute zang, wat echter meteen opvalt is het matige geluid, waarbij het lijkt of dit een gewone oefenruimte tape is in plaats van een goed gemixt album. Of dit nu komt door de cassette of de matige productie kan ik hierbij niet zeggen, maar te hopen is dat het geluid op de cd wel wat beter tot zijn echt zal komen. Ook de volgende tracks “Chopping Spree” en “Heading For Decapitation” kennen ditzelfde matige geluid, het geheel vormt een te grote brei van gitaar en drums waardoor de song structuur en opbouw enigszins en het water valt. Kant B gaat dan verder met de song “A Morbid Mind” en “Reduced To Ashes”, waarbij ik toe moet geven dat deze een stuk beter klinken dan de nummers op kant A van deze cassette. Verder is het afwisselende nummer “Flabby Little Things From Beyond” een van de betere songs op dit album. Het album wordt afgesloten door het akoestische “Cthulhu Fhtagn!”.

Met dit album heeft de band een rouw en ongecompliceerde oldschool death metal afgeleverd, me diep gestemde gitaren en zonder al te veel technische hoogstandjes zoals getriggerde drums. ‘Stinking Up The Night’ bevat verder enkele zangpartijen van Grave zanger Jorgen Sandstrom en verder gastbijdragen van Scott Carlson van Repulsion, Fred Estby van Dismember en Robert Persson van Thunder Express. Het album werd opgenomen onder leiding van Henrik Jonsson (o.a. Hellacopters, The Solution) in de Acetone Studio in Stockholm onder leiding van Michael Borg.

01. Death Breath
02. Chopping Spree
03. Heading For Decapitation