Dark Fortress Séance

Century Media Records

Website: Dark Fortress

De Duitse blackmetal band Dark Fortress werd opgericht in 1994, na het uitbrengen van enkele demo’s en een split CD tekent de band dan uiteindelijk in 2001 bij Red Stream Records en wordt het sterke debuutalbum ‘Tales From The Eternal Dusk’ uitgebracht. Ondanks enkele bezettings wijzigingen en problemen met de eindmix wordt de opvolger “Profane Genocidal Creations” begin 2003 uitgebracht. Met het uitbrengen van “Stab Wounds” via Black Attakk Records is het lot van Dark Fortress als een van Duitland beste black metal bands bezegeld, waarna de band een deal met Century Media Records in de wacht sleept. Het nieuwe album ‘Séance’ kent een mix van moderne melodieuze black metal met de nodige oldschool elementen. Denk hierbij b.v. aan het moderne geluid van bands zoals Dimmu Borgir, Old Man’s Child of Dragonlord gemixt met de vertouwde blackmetal sound van Mayhem, Bathory en Satyricon. Over het gehele album hangt een dreigende sfeer, meteen al vanaf het eerste nummer “Ghastly Indoctrination”, dat begint met zeer slepende gitaarpartijen die langzaam overgaan in snelle blastbeats en wordt voorzien van een uitstekende klaagzang van zanger Azathoth. Ook de volgende nummers, “CataWomb” en “Requiem Grotesque” dat beide ruim 6 minuten klokken gaan in de zelfde stijl verder, midtempo gitaarpartijen en dreigende zanglijnen ondersteund door zo nu en dan wat snellere blastbeats waarbij de sporadische aanwezige keys op een subtiele manier door de nummers worden verweven om zo een donkere, sombere sfeer te creëren.. Ook nummer vier, de song “While They Sleep” is een ruim zeven minuten durende opus, met hier en daar zeer dreigende en verontrustend klinkende strijkers. De volgende up-tempo songs “To Harvest The Artefacts Of Mockery” en “Poltergeist” zijn dan weer typische old-school black metal nummers. Tijdens “REvolution: Vanity” ligt het tempo weer wat lager waardoor er meteen weer veel dreiging van dit nummer uitgaat, het volgende nummer “Incide” is een lange klaagzang dat langzaam naar een hoogtepunt stijgt en naar mijn idee daardoor net iets te lang duurt. Hierna krijgen we nog het nummer “Shardfigures” dat langzaam begint met wat gitaar en al snel over gaat in een slepende donkere song dat tegen het eind van het nummer is voorzien van akoestische gitaren, die het nummer compleet maken. Het album wordt afgesloten door “Insomnia” dat begint met een akoestische gitaarpartij, maar gaat opnieuw snel over in een klassieke black metal song in de stijl van Dimmu Borgir. Verder is het album voorzien van een prachtige cover uit de hand van Travis Smith (Nevermore, Opeth, Katatonia) die zeer goed werk heeft afgeleverd. Met deze vierde release levert Dark Fortress een sterk album af met voldoende afwisseling en een respectabele speeltijd van 62 minuten waarmee de band zeker ook buiten de landsgrenzen voet aan de grond zal gaan krijgen!!

Dark Fortress is:
Azathoth - Zang
V. Santura - Gitaar