Cronian Terra

Century Media Records

Website: Cronian

Sluit je ogen en vlieg met me mee (nee, niet naar de regenboog) naar vervlogen tijden om door oneindige, majestueuze landschappen te dwalen en je geest alle ruimte te bieden voor bezinning. Aanschouw de sterrenhemel en waan je een ontdekkingsreiziger die de magie en de geheimen van de oneindige kosmos tracht te ontrafelen. Wat bazelt die vent, hoor ik u denken. Er is iets dat deze gevoelens bij mij oproept: Cronian.

‘Terra’ is de naam die is gegeven aan het eerste schijfje van deze Scandinavische experimentele (black) metalband. Twee creatieve breinen kwamen in 2000 al bijeen om hun gedeelde passie voor muziek te bundelen. Oystein G. Brun, voornaamste songwriter van Borknagar, is de ene helft van het duo. Mr. V, also known as Vintersorg (Borknagar, Vintersorg, Havayoth), complementeert het tweetal. De heren delen een passie voor filmische, avant-gardistische muziek, wat pas echt tot uiting komt als zij in 2005 de koppies bij elkaar steken en aan materiaal voor ‘Terra’ beginnen te werken.

Het resultaat mag er zijn. Met het eerste nummer “Diode Earth” laat de band gelijk zien wat voor vlees we in de kuip hebben. Dromerige, sfeervolle metal. Mr. V is verantwoordelijk voor de vocalen. Hij wisselt zijn herkenbare cleane zang af met typische black metal vocalen. De nadruk ligt echter vooral op zijn mooie, zuivere stemgeluid. De muziek is moeilijk te beschrijven, vooral door het experimentele aspect ervan. Laat ik toch eens een poging wagen. Cronian maakt enorm atmosferische, gevarieerde en bovenal relaxte filmmuziek, prachtig verweven met het extreme metal genre waar beide bandleden de fijne kneepjes wel van beheersen. Of zoals Cronian zelf over het debuutalbum zegt: ,,A soundtrack for our current arctic times.” De puntjes worden op de spreekwoordelijke ‘i’ gezet door het steengoede geluid. Hoe kan het ook anders als je weet dat icoon Dan Swanö (Edge of Sanity, Bloodbath) verantwoordelijk is voor de mastering.

‘Terra’ is weer eens wat anders uit metalland. Geen gebeuk, moordende tempo’s of gierende solo’s. Headbangen is er al helemaal niet bij. Kan je wel doen natuurlijk, maar dat staat nogal raar. Komt op hetzelfde neer als gabberen op Mozart. Cronian staat voor relaxte droommetal. Wat ik in het begin van deze recensie al probeerde duidelijk te maken, is het heerlijk om onder het genot van ‘Terra’ je oneindige fantasie te laten spreken. Sluit je ogen en vlieg. (Harmen Vermeulen)

01. Diode Earth
02. Arctic Fever
03. Cronian