Collision Roadkiller

Bones Brigade Records

Website: Collision

Onlangs kreeg ik geheel onverwacht het Collision schijfje ‘Roadkiller’ in mijn postbus, de band is hiermee goed bezig en bestookt menig tijdschrift en online magazine met hun laatste release. Dit getuigt de band van veel inzet en men heeft hiermee inmiddels heel wat goodwill gekweekt, zo ook bij mij.

Het Nederlandse Collision is in 2000 opgericht door Björn en Wouter. Na het vinden van de juiste line-up begon de band met het spelen van energievolle live shows waarop de band in 2003 hun debuutalbum ‘Romantic Display Of Love‘ uitbracht via Bizarre Leprous Production. Dit album kon op goede kritieken rekenen! Eind 2005 nam Collision de opvolger ‘Roadkiller’ die afgelopen zomer uiteindelijk via Bones Brigade Records uitkwam.

Na het beluisteren van het nieuwe album ‘Roadkiller’ kan ik concluderen dat het album vol staat met snelle grindcore songs van een hoog niveau die vooral in het straatje liggen van bands zoals Naplam Death en consorten. Het geheel wordt perfect aangevuld met wat hardcore, punk en thrash invloeden waardoor het geheel zeer verfrissend over komt. Collision maakt gebruik van twee zangers waardoor het album afwisselend is en met de vette moordende riffs en een rimesectie zo strak als een eendenreet en rost het album als een gek. Wat verder opvalt, zijn de grappige songtitels zoals opener “Oh My Goth”, “Kill Phil” en “Kung Fu Chicks With Dirty Tricks”. Verder komen we nog de zeer geslaagde Bad Brains cover “Attitude” tegen op het album. Het enige minpuntje dat ik kan ontdekken dat het hele album slechts zo’n 25 minuten langs is.

Het album is opgenomen in de Toneshed Studio in Horst onder leiding van Erwin Hermsen en gemasterd in de Imperial Mastering studio te Concord, USA door Colin Davis (Exhumed, Vile, Impaled) die het geheel een zeer heldere en krachtige mix heeft meegeven. Om een kort verhaal lang te maken Collision heeft met ‘Roadkiller’ een ijzersterk thrashy grindcore album afgeleverd, klasse.

01. Oh My Goth
02. Redneck Rampage
03. On The Loose To Reproduce