Celtic Frost Monotheist

Century Media Records

Website: Celtic Frost

Het nieuwe Celtic Frost album ‘Monotheist’ is de eerste officiële release van de band sinds 14 jaar, het laatste wapenfeit van de band was het uit 1992 stammende ‘Parched With Thirst Am I And Dying’ album. Het nieuwe album is geproduceerd door de band zelf en heeft de hulp ingeschakeld van Hypocrisy-opperhoofd en gerenommeerd producer Peter Tägtgren van bands zoals Dimmu Borgir, Immortal en Destruction. De band heeft onlangs een deal gesloten met Century Media Records die het album op 29 mei zullen uitbrengen en zal de band de komende zomer te zien zijn op diverse festivals waaronder het Duitse Rockhard festival en het prestigieuze Wacken Open Air.

Het is begin jaren 80 als de muzikanten Tom G. Warrior (zang, gitaar) en Martin Eric Ain (bass) samen de band Hellhammer oprichten. Het duurt dan tot 1984 voordat het debuutalbum van de band uitkomt in de vorm van de inmiddels legendarische EP ‘Apocalyptic Raids’. De band is echter geen lang leven beschoren en nog hetzelfde jaar richten de heren Warrior, Ain en Hellhammer drummer Stephen Priestly de band Celtic Frost op. In 1984 brengt de band het debuut ’Morbid Tales’ uit gevolgd door de EP ‘To Mega Therion’ in 1985. Na deze releases moet drummer Priestly plaats maken voor de Amerikaan Reed St. Mark en neemt de band het experimentele album ‘Into the Pandemonium’ op. De band laat op dit album een mix horen van death, black en gothic met new wave invloeden, samples en bombastische orkestrale stukken. Hiermee heeft de band zich voor eens en altijd op de metal kaart gezet. Mede door deze eerste drie albums wordt de band gezien als de grondleggers van de hedendaagse avant-garde thrash/death en black metal scène. Echter wanneer de band in 1989 het controversiële hardrockalbum ‘Cold Lake’ uitbrengt tekent de band zijn doodsvonnis en houden veel fans van het eerste uur het voor gezien. In 1990 brengt de band nog wel het redelijke ‘Vanity/Nemesis’ album uit maar het tij is niet meer te keren. Na het uitbrengen in 1992 van de verzamelaar aangevuld met enkele nieuwe songs getiteld ‘Parched With Thirst Am I And Dying’ sterft de band een vroege dood. Tom G. Warrior probeert het eind jaren 90 nog wel even met zijn band industial project Apollyon Sun, maar het is Celtic Frost waar de fans op zitten te wachten.

Eind 1999 komt de band opnieuw met elkaar in contact als de eerste albums van band opnieuw worden uitgebracht, ge-remasterd en voorzien van nieuw artwork en aangevuld met exclusieve foto’s en individuele liner notes. Hierdoor besluit de band om aan een nieuw album te gaan werken, het zal echter tot 2006 duren voordat het album uiteindelijk klaar is.

Het album opent met “Progeny” een redelijk snel, bruut en loodzwaar nummer met doomy tussenstukken in de typische Celtic Frost stijl die we kennen van de eerste albums van de band en ook de Hellhammer fans zullen dit nummer ook redelijk kunnen verteren. De gitaarpartijen klinken echt moddervet en dat gaat wat beloven voor de rest van het album. “Ground” is opnieuw super heavy nummer, echter ligt het tempo lager dan op het voorgaande nummer en ook hier zijn de zangpartijen van de heer Fischer als vanouds.  De volgende song “A Dying God Coming Into Human Flesh“ begint als een vrij rustig nummer waar we de heer Fischer ook echt horen zingen. Het middenstuk laat echter horen hoe doom gespeelt moet worden, ook dit nummer bevat een aantal extreme heavy gitaarriffs om te eindigen in een spetterende finale en zo belanden we vervolgens bij “Drown in Ashes“. De song begint met een gothic achtige vrouwenzang ondersteund door de droevige zangpartijen van Tom, opnieuw is dit een vrij rustig nummer. “Os Abysmi Vel Daath” sluit zich aan bij de twee voorgaande twee songs. Opnieuw een vrij langzaam nummer, maar voorzien van heavy gitaarriffs die door merg en been lijken te gaan ondersteund door trombones in de stijl van de eerste albums van de band. Tegen het einde gaat het nummer nog even in een hogere versnelling. Het nummer “Obscured” is dan weer uit heel ander hout gesneden, de zangpartijen van Tom lijken hier regelrecht van een album van Fields of the Nephilim of The Sisters Of Mercy afkomstig te zijn. Dit nummer heeft door de toevoeging van de zangeres wel en gothic achtig geluid meegekregen. “Domain Of Decay“ begint met een monsterlijke riff, gevolgd door het welbekende “uggh”van Tom, opnieuw een zwaar en log up-tempo nummer. Het volgende “Ain Elohim“ is een up-tempo song waarde band vol gas gaat om tegen het einde van de song langzaam maar zwaar te eindigen met de gebruikelijke emotionele klaagzang van de meester zelf. De finale is het dan uit drie nummers opgebouwde Triptych, dat een afgeleide is van het woord triptiek. Dit is een religieus schilderij, dat in drie delen is verdeeld en verbonden met scharnieren, zodat deze geopend of gesloten kunnen worden. Het eerste nummer van dit drieluik is het zeer grimmig intro, “Totengott” genaamd, voorzien van een aantal ijzige grunts, doodskreten en schreeuwpartijen van Tom. Hierna krijgen we het ruim 14 minuten durende nummer “Synagoga Satanae“ te horen. Het nummer bevat een aantal extreme zeer zware en logge riffs, uitstekend drumwerk, de teksten zijn naast het Engels ook in het Latijn en Duits gezongen. Vooral het gesproken Duitse gedeelte komt zeer angstaanjagend over. Het drieluik wordt afgesloten met een klassiek stuk getiteld “Winter (Requim, Chapter Tree: Finale)” dat aansluit bij “Rex Irae (Requiem part 1)” afkomstig van het ‘Into the Pandemonium’ album en is tevens het laatste nummer van het album.

Met ‘Monotheist’ maakt Celtic Frost de terugkeer naar de troon van de hedendaagse metal en levert een dijk van een plaat af. Het album is een van zwaarste en donkerste albums die ik de laatste tijd heb beluisterd en die waarschijnlijk erg hoog gaat eindigen in menig jaarlijstje van 2006. Het enige minpuntje aan mijn promo exemplaar zijn de vervelende hoge pieptonen die door het hele album zijn gemixt, dus als het album uitkomt maar snel naar de winkel om het volledige album aan te schaffen. Verder ziet de cover van het album er erg creepy uit. Ik kijk er nu al naar uit om de legendarische band deze zomer aan het werkt te zien, grote klasse!!!

01. Progeny

02. Ground

03. A Dying God Coming Into Human Flesh