Cantara A Moment to Reconsider

The Electric Co. / Universal

Website: Cantara

Na diverse mini-cds komt op 6 oktober dan eindelijk het volledige Cantara album ’A Moment To Reconsider’ uit, een Nederlandse band met in de gelederen o.a. Jens en Mats van der Valk, die beide ook in Autumn actief zijn. Cantara is opgericht in 1992 en heeft zich sindsdien ontwikkeld tot een stabiele factor binnen de Nederlandse metal scene. De muziek van de band kan het best beschreven worden als technische technisch death/ thrash metal, waarbij vooral melodie en structuur centraal staan en de band staat bekend als een strakke en energieke live band. Cantara heeft dan ook veel live ervaring opgebouwd met optredens in zowel Duitsland als Nederland. De individuele bandleden van Cantara hebben inmiddels naam gemaakt in bands als God Dethroned, Sinister, Salacious Gods en Autumn. Cantara blijft echter een hoge prioriteit houden bij deze muzikanten.

Volgens eigen zeggen bevat het album onder meer invloeden van bands zoals Cynic en Fear Factor maar de band weet toch ook een eigen steil te behouden. Het album opent met het uitgesponnen nummer “Shattered Glass”, een song met veel breaks , solowerk en snelle dubbele basspartijen. Het album gaat verder met de song “Algebra And Alchemy” dat met een rustig gesproken stuk begint waarna het nummer in een beukende song overgaat. “Stars For Guidance” is dan weer een up-tempo song waarbij een gastrol is weggelegd voor Nienke De Jong, tegen het einde van het nummer klink het hier en daar zelfs wat oosters. Het volgende nummer “Hunter #4” heeft dan weer een rustig begin waarna het nummer overgaat in een lekkere snelle song. Verder opvallend is het afwisselende “Molten Minds”, dat lekker doorbeukt. ‘A Moment To Reconsider’ is een zeer divers afwisselend album geworden, enige puntje van kritiek op de songs zijn de cleane zangpartijen die hier en daar wat onzuiver overkomen.

Het album werd opgenomen in Franky's Recording Kitchen onder leiding van producer Berthus Westerhuis in samenwerking met de band zelf en zal via The Electric Company/Universal Music verschijnen. Ondanks de lange ervaring van de bandleden is het geluid toch wat aan de magere kant, het geheel had volgens mij veel beter geklonken met een zwaarder en bombastischer geluid, maar verder heeft de band toch een sterk album afgeleverd en ziet ook het artwork er verzorgt uit.

01. Shattered Glass
02. Algebra And Alchemy
03. Stars For Guidance