Cabron Cabron

Buzzville Records / Suburban

Website: Cabron

Het debuutalbum van het Belgische Cabron zal op 11 december uitkomen via Buzzville Records. De band werd ergens in 2003 opgericht nadat voormalig Triptych drummer Jo en ex-El Fuse zanger Alejandro bij elkaar kwamen om wat te jammen, op het moment dat Jo’s broer Erwin erbij komt worden er al snel enkele nummers geschreven waarop de band eind 2003 in Patrick Delabie’s Studio 195 een demo opneemt. Als hierop het nummer “Your Lessons Learned” de demopoll van Studio Brussel wint begint het voor de band goed te lopen en wordt er veel opgetreden met verschillende internationale acts. Eind 2005 wordt de band dan nog aangevuld met Erwin en Jo’s jongere broer Pé , waarmee de band dan uiteindelijk 3 broers in de gelederen heeft! Eind oktober wordt dan de 10” split EP met de band Los Natas uitgebracht die de remixen van de songs “Burden”, “Parascending” en “Backlash” bevat.

Het debuutalbum van de band werd opgenomen in Patrick Delabie’s Studio 195 in de winter van 2005/2006 alwaar de band eerder hun eerste demo opnam. Het album opent met de song “Your Lessons Learned” dat mij erg sterk doet denken aan Voi-Vod ten tijde van het ‘Angel Rat’ album uit 1991, vooral de lange uithalen van zanger Alejandro Garrido komen sterk overeen. De band gaat verder met het uitgesponnen titelnummer “Cabron”, afwisselend drumwerk word afgewisseld met gierend en ronkend gitaarwerk dat in het straatje ligt van bands zoals Queens Of The Stone Age, Fu-Manchu en Kyuss en wordt verder voorzien van de nodige jaren 70 invloeden. Ook de daaropvolgende nummers weten mij aardig te bekoren waarbij vooral nummers zoals “Empty Room” en de eerder uitgebrachte song “Burden”, “Couldn't Quit Smoking” en “Effective Beast” opvallen. Het album wordt afgesloten door het ruim negen minuten durende epische “Parascending”.

Het album is gemasterd in de Mastering Room in Zweden door veteraan Göran Finnberg (Spiritual Beggars, The Quill, Opeth, Blind Dog, The Haunted) en heeft daardoor een uitstekende eindmix met een vol, fris en helder geluid meegekregen. Met dit album heeft Cabron een zeer waardig debuutalbum uitgebracht en eens te meer blijkt maar weer eens dat er genoeg talent in België aanwezig is. Voor wie verder nog geïnteresseerd is in de band, op 22 December wordt in Sojo te Leuven het album live aan het publiek voorgesteld.

01. Your Lessons Learned

02. Cabron

03. My Obscurity