Body Count Muder For Hire

Escapi Music / Suburban

Website : Body Count

Na een jaar of 9 wachten komt Body Count eindelijk met een gloednieuwe CD. Rapper Ice-T en kornuiten brengen op 28 juli eindelijk de opvolger uit van het in 1997 verschenen: ‘Violent Demise: The Last Days’, het nieuwe album draagt de naam ‘Murder 4 Hire’. De band is door de jaren heen aardig uitgedund, Ice-T moet het tegenwoordig nu doen zonder gitarist D-Roc, bassist Mooseman en drummer Beatmaster V, die in 1996 overleed aan leukemie. Mooseman werd in 2000 in een drive-by shooting doodgeschoten in South Central, Los Angeles en D-Roc overleed afgelopen zomer aan Lymphoma. Van de originele line-up waarmee de band het inmiddels legendarische debuut album met daarop het controversiële nummer “Cop Killer” is dus niet veel meer over behalve Ice-T en gitarist Ernie C, de huidige band wordt nu opgevuld door bassist Vincent Price, drummer OT en rhythm gitarist Bendrix.

‘Murder For Hire’ is een album ontstaan uit allerlei opgekropte gevoelens en emoties zoals “You Don’t Know Me”, politiek geladen liedjes zoals “The End Game” en zelfs religie wordt niet overgeslagen in “The Passion Of Christ” . Natuurlijk zegt de band gewoon waar het op staat en gaat Ice-T een stapje verder met deze CD, en neem hij zeker geen blad voor de mond. Ook wordt er de draak gestoken met de zuiderlijke Rednecks in het nummer “Down In The Bayou” en is de track “D-Rocs (RIP) “ speciaal voor de aan Lymphoma overleden gitarist geschreven. De meeste nummers zijn voor de echte metal liefhebber echter een beetje te soft, het is dan ook eindelijk bij het laatste nummer dat ik een beetje meer stevige gitaren kan ontdekken, dit is echter een instrumentaal nummer. Waarschijnlijk was Ice-T even weg voor een acteerklus of zo, jammer. Voor mij is het rap en metal cross-over maar met een heel dun lijntje richting de metal. Ik denk als je van metal of rap houdt, moet je het album gewoon zelf eens beluisteren om echt te kunnen zeggen wat je ervan vind. Je vindt het goed of niet. Hou je alleen van metal dan hoef je deze cd zeker niet te kopen, maar hou je ook erg van rap dan zou ik er zeker wel aan beginnen. Wat verder vooral opvalt aan de productie is dat de zangpartijen van Ice-T een stuk harder in de mix staan dan b.v. de gitaar en basspartijen, waardoor het album nogal dunnetjes en flauwtjes overkomt. Waren de gitaren wat vetter op het album gezet dan zou dit een uitstekend album, nu blijft het een beetje in de middenmoot hangen.

Het album is geproduceerd door Ernie-C en Ice-T en opgenomen in de Bills Place Studio te Hollywood. Troy Saton heeft het album ge-engineerd, de zangpartijen zijn echter opgenomen in de Audiology Recording Studios te NYC onder leiding van Engineer Hernan Santiago. De kwaliteit van de produktie is echter een beetje matig, misschien ligt dit nog aan het promo exemplaar dat ik heb mogen ontvangen en heeft de uiteindelijke release wel een vol en vet geluid.

Verder zal Bodycount in het kader van de aanstaande Europese tour op 24 augustus te zien zijn in de Amsterdamse Paradiso. Als ik de kans krijg ga ik de reis naar Amsterdam deze dag zeker wagen om na zo’n 15 jaar de band nog eens een keer live aan het werk te zien. (Talitha Martijn)

01. Invincible Gangsta
02. The End Game
03. You Don’t Know Me (Pain)