Beggar's Bride Boulevard Of Broken Hearts

MTM Music / Suburban

Website : MTM Music

Beggar’s Bride is een project van de Zweedse producer, zanger en songwriter Holggy Begg die met het debuutalbum ‘Boulevard Of Broken Hearts’ voor het eerst zelf in de spotlight staat. De band hanteert zelf de omschrijving “desert rock” wat betreft hun muziekstijl. Deze “melodische rock” zou namelijk geschikt zijn voor zowel de woestijn als de “city street canyons”, aldus de band. ‘Boulevard Of Broken Hearts’ bestaat uit dertien (inclusief bonus track) korte, autobiografische verhalen over heden en verleden, verwachtingen, teleurstellingen en hoop.

Voor de liefhebber van melodische rock en AOR is deze plaat in ieder geval interessant als het gaat om de artiesten die eraan meegewerkt hebben. Zo is de schijf gemixt door producer/muzikant Michael Voss (Mad Max, Casanova). Voss heeft zelf een stukje meegezongen op ‘Boulevard Of Broken Hearts’, evenals Marc Storace (Krokus), Aino Laos (ex-Laos), Gary Barden (ex-MSG, Silver), Ela (ex-Valerie’s Garten), Dorkas Kiefer en Yan. Als extraatje is ieder nummer in de booklet voorzien van commentaar met betrekking tot het tot stand komen van het album. Op bijna ieder nummer worden de lead-vocals door een andere zanger verzorgd dus aan variatie in de zang geen gebrek. Helaas voldoet de schijf niet aan de verwachtingen die men krijgt bij het horen van al die bekende namen.. Muzikaal gezien zijn de nummers niet erg boeiend, simpele softrock met af en toe zelfs een poppy geluid. Zo is het eerste nummer “Broken Hearts” gebaseerd op een simplistisch rifje waar ook niet meer van afgeweken wordt waardoor het een zwakke song blijft ondanks de goed te verteren stem van Marc Storace. De nummers waaraan main man Holggy Begg zelf een vocale bijdrage levert bezorgen mij het gevoel van plaatsvervangende schaamte; deze man kan niet al te best zingen! Begg zingt ook mee op het nummer “The Radio Is Playing Softly” en klinkt hier weer dramatisch, het nummer wordt nog enigszins gered door de prima vrouwelijke backing vocals. Het laatste nummer waarop Begg zelf acte de presence geeft is een bijna lachwekkend stuk dat klinkt alsof het in een badkamer is opgenomen, het refrein doet denken aan een avondje karaoke-bar. Ook het nummer “Dreams” heeft het weer net niet, ondanks de prima stem van veteraan Gary Barden. ‘Boulevard Of Broken Hearts’ kent geen echte hoogtepunten, lichtpuntjes zijn wel “You Were My Sunshine” begeleid door de prettige stem van Aino Laos en “First Way Out” gezongen door Mark Storace. Laatstgenoemde song heeft wat meer pit en is zo ongeveer de enige song met een catchy refreintje.

‘Boulevard Of Broken Hearts’ is een soort Knuffelrock cd met een hoop aardige tot goeie muzikanten die helaas niet tot hun recht komen door de simpele composities.

01. Broken Hearts (Vocals: Marc Storace)
02. Footprints In The Sand (Vocals: Dorkas Kiefer /Michael Voss)