Backyard Babies People Like People Like People Like Us

Century Media Records

Backyard Babies

De Backyard Babies is al sinds 1989 een van de meest toonaangevende Zweedse punkrock bands. De band bracht sinds hun debuut EP ‘Something To Swallow’ in 1991 diverse albums uit in het straatje van bands zoals de New York Dolls, The Clash, Kiss, Dead Boys en Guns ’N Roses. Eind vorig jaar werd het dubbel album ‘Tinnitus / Live Live In Paris’ uitgebracht via Abacus Recordings, een verzamelaar getiteld ‘Tinnitus’, met daarop nummers van de 3 voorgaande albums, ‘Total 13’ uit 1998, ‘Making Enemies Is Good’ uit 2001 en ‘Stockholm Syndrome’ uit 2003. Voor deze laatste twee albums won de band tevens een Zweedse Grammy Award. ‘Tinnitus / Live Live In Paris’ bevat tevens een tweede cd met daarop een live registratie, opgenomen in mei 2004 in Parijs aldus de titel ‘Live Live In Paris’.

Onlangs verruilde de band Abacus voor Century Media Records, die het album ‘People Like People Like People Like Us’ op 24 april zullen uitbrengen. Het nieuwe album is geproduceerd door Nicke Anderson, voormalig collega van gitarist Dregen waarmee hij in de Hellacopters speelde. Hierdoor heeft het album een eerlijker en simpeler geluid meegekregen en komt de intense rock 'n'roll voorzien van een stevige punkattitude, geschreven uit het hart uitstekend tot zijn recht. Het album opent met de up-tempo titelsong van het album “People Like People Like People Like Us” gevolgd door het slepende en groovy “Cockblocker Blues” dat doet denken aan de oude hardrocknummers van b.v. Led Zeppelin of Aerosmith. Het meer ingetogen nummer “Roads” wijkt nogal af van de rest van het album, maar is tevens een aangename verassing. “Hold ‘Em Down” is dan weer een meer slepende rock ’n roll song in de stijl van de oude Motley Crue. De band heeft een goed gevoel voor het schrijven van goede gitaar riffs en teksten die goed in het gehoor liggen, luister eens naar songs zoals “Dysfunctional Professional”, “Blitzkrieg Loveshock” en “Heroes & Heroines”. Tijdens de afsluiter laat de band ook nog haar emotionele kant horen in de vorm van de song “Things To Do Before We Die”.

Backyard Babies heeft met dit album opnieuw een uitstekend rock ’n roll punk album uitgebracht met songs die je na één keer luisteren mee kunt zingen. Ondanks dat de band geen hoogstaande muziek maakt is dit voor de fans van heerlijke ongecompliceerde sleazy punkrock muziek een echte aanrader en die moeten zeker eens de moeite nemen om deze band live aan het werk te zien!! De band staat dan ook te springen om het nieuwe album live te promoten en zo zullen zij op16 mei te zien zijn in de Patronaat in Haarlem en een dag later op 17 mei in Botanique in Brussel.

01. People Like People Like People Like Us
02. Cockblocker Blues
03. Dysfunctional Professional