Backyard Babies Tinnitus  + Live In Paris

Abacus Recordings

Backyard Babies

De Backyard Babies hebben onlangs nog in een uitverkochte Melkweg gestaan als het voorprogramma van de Amerikaanse punklegende Social Distortion in het kader van hun Europese tournee, die overigens voor het grootste deel overal uitverkocht was. De Backyard Babies is al meer dan tien jaar een van de meest toonaangevende Zweedse sleazerockbands, die sinds hun debuut EP ‘Something To Swallow’ in 1991 diversen albums uitbracht. De band speelt punk/glam rock zoals de New York Dolls gemixt met de power van Guns ’N Roses, die in het staatje ligt van groepen zoals The Clash, Kiss, Dead Boys, Motley Crue en The Stooges. Het eerste schijfje ‘Tinnitus’ is een verzamelaar, met nummers van de voorgaande 3 albums ‘Total 13’ uit 1998, ‘Making Enemies Is Good’ uit 2001 en ‘Stockholm Syndrome’ uit 2003 erop bedoelt om nieuwe fans over te halen. Luister een naar nummers als “Brand New Hate”, “The Clash” of “Look At You” en je weet meteen wat de band te bieden heeft, ruige rock ’n roll in die zeker ook invloeden van de punkrock kent. Het tweede schijfje is een live registratie die de band in mei 2004 in Parijs gaf getiteld ‘Live Live In Paris’, waarop de grootse hits van de band live worden vertolkt. Het geluid is hierop redelijk te noemen en de band klink hierop wat rauwer als op het studiomateriaal en worden de songs over het algemeen met wat sneller en met meer power vertolkt, luister maar eens naar nummers als “Heaven 2.9”, “Powderhead” of “U.F.O. Romeo”. Natuurlijk heeft dit dubbel album niet veel voor de oude fans van de band te bieden, of het moet het live album zijn. Maar voor degene die de band beter willen leren kennen is dit zeker een aanrader.

Tracklist: ‘Tinnitus’

01. Brand New Hate
02. U.F.O Romeo