Axxis Paradise In Flames

AFM Records

Website: Axxis

Hoewel het Duitse Axxis al vijftien jaar aan de weg timmert heeft de band nog lang niet overal voet aan de grond, zo ook in ons kikkerlandje niet. Met ‘Paradise In Flames’, het nieuwe schijfje van deze melodieuze heavy metal band is dan ook een typisch geval van “You either love it or you hate it”. Voor de liefhebber van dit genre is dit een prima luisterbare plaat met een toegankelijk, bijna vertrouwd geluid. Het album bevat een aantal catchy songs met een aardige hitpotentie in de vorm van “Dance With The Dead”, het uptempo “Talisman” en het Pink Cream 69-achtige “Lady Moon”. Verder is het album doorspekt met strakke gitaarpartijen, bombastische, theatrale refreinen gezongen door typisch Duitse koortjes en sfeervolle melodieën. Gemixt en gemasterd door Dennis Ward, misschien ook nog een reden voor het af en toe bijna Pink Cream 69-achtige geluid? Het geheel bevat ook veel Gamma Ray overeenkomsten maar niet ongeoorloofd. Evenals op de vorige plaat ‘Time Machine’ is zangeres Lakonia opnieuw te horen tijdnes een aantal refreinen. In principe is haar stem een passende aanvulling op de muziek, maar af en toe luistert dit niet helemaal lekker weg. De bijna verplichte ballad wordt ook niet achterwege gelaten; “Don’t Leave Me” is een duet gezongen door frontman Bernhard Weiss en Lakonia, op dit nummer komt haar stem ook het best tot z’n recht. Al met al is ‘Paradise In Flames’ een sfeervolle, goed geproduceerde plaat die lekker in het gehoor ligt, wie deze schijf beluistert betrapt zichzelf daarna onherroepelijk op het neuriën van een refreintje. (Martina Schouten)

Axxis is:
Bernhard Weiss: zang
Harry Oellers: toetsen