Avatar Thoughts Of Tomorrow

Gain Music Entertainment / Suburban

Website: Avatar

Zweden lijkt wel een massaproductiefabriek voor melodische metalbands. Naast labelgenoten Within I is ook Avatar aan het opkomen met hun op (hoe kan het ook anders) Gothenburg-metal lijkende muziek. Na twintig line-up-wisselingen, waarbij mensen in de band zaten die liever funk wilden spelen, kwam uiteindelijk in 2003 hun eerste demo uit. Deze ontving lovende kritieken, vooral in Zweden zelf. Dit resulteerde uiteindelijk in tours samen met bands zoals Master, Impaled Nazarene en Arch Enemy. Met deze ervaring rijker trok de band in 2006 de studio in om het eerste album te produceren, getiteld: ‘Thoughts Of No Tomorrow’.

Wat kunnen we hiervan verwachten? Allereerst een album waarvan het geheel is gezegend met een heldere productie. Alles is goed te horen, niks te overgeproduceerd. Voor de rest dus Gothenburg-metal. Maar wel met wat extra toegevoegde elementen. Dat is heel fijn, want dat maakt van Avatar een eigen band, in plaats van de zoveelste In Flames-kloon. Zo hoor je af en toe heavy metal invloeden langskomen, en natuurlijk ook de nodige metalcore-breaks. Dit maakt dit album al een stuk interessanter om te luisteren, omdat je dan niet het idee hebt dat je net zo goed een cd’tje van In Flames op kan zetten. De songs zitten goed in elkaar, luisteren ook makkelijk weg, maar hebben nog gelukkig de frisheid dat het niet compleet herkenbaar is.
Wat dat betreft is het goed mogelijk dat er een mooie toekomst voor deze band in het verschiet ligt, als ze op deze manier doorgaan. (Thomas van Golen)

01. Sound to the Wall
02. And I Bid You Farewell