Avalon The Final Move

Dawa Music / Suburban

Website: Avalon

In de jaren 80 was Avalon één van de meest getalenteerde Nederlandse symfonische hardrock bands. Na 20 jaar hebben de bandleden de hoofden weer bij elkaar gestoken voor een aantal concerten en een heuse compilatie-cd. Deze dubbel cd bevat naast de legendarische en al jaren niet meer verkrijgbare mini-lp ‘The Third Move’ alle geremasterde demo’s van de band.

Avalon komt voort uit de in 1978 opgerichte band Scratch, en wordt opgericht door Maarten Huiskamp (gitaar), Jacques Kraal (drums), Rutger Heunks (basgitaar, zang); Met de komst van Eric Fox - gitaar en zang in 1979 krijgt de band de naam Avalon. In 1983 wordt Richard Muermans aangetrokken als nieuwe zanger, die tot dan bij Morgan Le Fay speelt. Muermans wil echter alleen toetreden op voorwaarde dat gitarist Jack Pisters (ook van Morgan Le Fay) mee komt naar Avalon. Na een serie concerten halverwege de jaren 80 wordt een demo met vijf nummers opgenomen in de Marlstone Studio's. Na diversen bezettingswijzigingen wordt in 1986 de onofficiële presentatie van de EP "The Third Move" in platenzaak Action gehouden. De jaren daarop worden nog verschillende demo’s uitgebracht waarop in 1989 opnames gemaakt orden onder de werktitel "The Project" in samenwerking met Hans Weekhout (programming & production). Als dan Marij Driessen de band verlaat houdt de band op te bestaan.

Echter in 2005 wordt de basis gelegd voor een reünie met als plan een dubbel CD uit te brengen met onder andere de ‘The Third Move’ digitally ge-remastered, enkele demo opnames van mastertapes en zo draaien beide schijfjes inmiddels al enkele keren rond in mijn cd speler.

Het eerste schijfje opent meteen met de zes nummers van het klassieke album ‘The Third Move’, na het beluisteren van deze songs blijkt maarweer eens hoe vooruitstrevend de band meer dan twintig jaar geleden was. De songs hebben de tand des tijds uitstekend doorstaan. Hierna krijgen we een tweetal songs van “The Next Move” te horen krijgen. Het eerste schijfje wordt verder aan gevuld met vier opnieuw opgenomen songs waarvoor de band afgelopen mei de studio indook in de vorm van de songs “Prophets In Disguise”, “The Ancient (Part I)”, “Can't Take My Eyes From You” en “It Ain’t Easy”, waarvan er twee al eerder te hoeren waren op de uit 1984 stammende demo ‘Maybe This Time’. Het eerste schijfje wordt hierna afgesloten met “Goliath’s Hide”, waarop de van Gin On The Rocks afkomstige zangeres Marij Driessen te horen is.

Het tweede schijfje bevat naast een aantal oude demo opnamen zoals “The German Tapes” ook enkele nummers van een speciale “Radio Sessie” opgenomen in Hilversum in 1986. Verder vinden we hier ook nog enkel live opnamen terug van de band, stammend uit 1988 en wordt het geheel aangevuld met enkel demo opnamen voor het ‘The Third Move’ album. Als afsluiter krijgen we dan nog de exclusieve bonus song “Morgana La Fay” voorgeschoteld.

Met het uitbrengen van deze release heeft de band haar gehele loopbaan uitstekend weten vast te leggen. Echter ondanks het uitbrengen van de uitstekende ‘The Third Move’ EP is de band nooit echt is doorgebroken naar het grote publiek. Dit is waarschijnlijk te danken aan de vele bezettingswijzingen en de even zo vele stijlveranderingen war mee de band te kampen heeft gehad waardoor het er nooit van is gekomen om een geschikt platenlabel te vinden. Het album bevat dan ook maar liefst songs van acht verschillende bezettingen met als rode draad uitstekende songs met krachtig gitaarwerk, uitstekende zang en gebalanceerde keyboardpartijen. De krachtige symfonisch georiënteerde rock songs van de band liggen anno 2006 echter nog steeds goed in het gehoor en voor wie d band nog eens live aan het werk wil zien, op 7 november zal de band live te zien zijn in het voorprogramma van Uriah Heep in De Hanenhof te Geleen. Het album zal vanaf 15 september te koop zijn, dus allemaal hop naar de platenzaak om het album aan te schaffen.

Tracklist Disc 1:
01. Courts Of Chaos
02. Dancer In The Eye Of The Storm