AOR L.A. Consession

MTM Music / Suburban

Website :MTM Music

AOR is het project van Frédéric Slama, een Franse rockjournalist die zo'n tien jaar geleden besloot om naar Los Angeles te verhuizen. Door de jaren heen kreeg Frédéric de gelegenheid om zeer veel, al dan niet rock gerelateerde muzikanten te interviewen, maakte hij diversen radio shows en schreef hij duizenden reviews voor verschillende magazines. Tegen het einde van de vorige eeuw besloot de heer Slama, die zelf ook een gerespecteerde muzikant is om zijn eigen solo album op te nemen, mede door zijn vele contacten met diversen uitstekende muzikanten uit de melodieuze en AOR hoek weet hij menig artiest over te halen om op zijn album mee te spelen. In 2000 komt dan het debuutalbum ‘L.A. Concession’ uit onder de naam AOR waarmee Frédéric veel lof oogstte in de Westcoast / AOR Muziek industrie, het album komt echter slecht in een beperkte “privé oplage”uit, er worden slechts 150 gebrande cd-roms uitgegeven. De jaren die hierop volgen brengt de Frédéric met enige regelmaat nog een aantal succesvolle albums uit met medewerking van o.a. Steve Lukather, Jeff Porcaro, Richard Page, Michael Landau, Bill Champlin, Steve Overland, Fergie Frederiksen en vele anderen. Zo kwam eerder dit jaar het album ‘L.A. Attraction’ uit met daarop grootheden zoals Steve Lukather, Philip Bardowell, Rick Riso, J. Lynn Johnston, Dane Donohue, Peter Friestedt, David Diggs en Michael Landau.

Echter omdat de prijzen van het uit 2000 stammende debuutalbum ‘L.A. Concession’ op E-Bay de pan uitreizen heeft MTM Music besloten het album opnieuw uit te brengen, voorzien van vier exclusieve bonustracks en een full color boekwerk.

Op het album hoor je Frédéric Slama op gitaar en key’s en wordt hij bijgestaan door een leger van gast muzikanten, zo vinden we onder meer David Chamberlin op gitaar en zang, Steve Lukather, Michael Landau, Peter Friestedt en Michael Thompson op gitaar, Tony Franklin en Hussain Jiffry op bass, Vinnie Colaiuta, Jeff Porcaro, Carlos Vega en Gregg Bissonette op drums en Richard Page en Steve George als achtergrondzangers. De muziek op het album is een aaneenschakeling van zoetsappige roksongs die in het straatje liggen van bands zoals Toto, Survivor, Radioactive en Foreigner, voorzien van een persoonlijk jasje van de heer Slama zelf. Ik ben verder niet echt bekend met dit genre is het voor mij moeilijk om echte hoogtepunten op het album weer te geven, en omdat hier eigenlijk om een re-release ga ik hier dan ook niet verder in op alle afzonderlijke songs. Maar dat Frédéric met dit debuutalbum wel een zeer degelijk album gemaakt heeft dat zes jaar na de oorspronkelijke release nog steeds staat als en huis.

Voor de doorgewinterde AOR / Westcoast rock fan is dit album met een speelduur van ruim 77 minuten dan ook een must om in huis te halen. Het album kan dan ook het best beluisterd worden, onderuitgezakt in een luie stoel, voor de open haard met een goed glas wijn in afwachting van de zomermaanden. Het album zal vanaf 10 november verkrijgbaar zijn bij de betere platenboer.

01. Never Gonna Let Her Go

02. On Dangerous Ground

03. Caught Inside Your Heart