A Days Work A Home In The Rain

Dawa Music / Suburban

Website A Days Work

Onlangs mocht ik het nieuwe album ‘A Home In The Rain‘ van de Nederlandse power rock band A Day’s Work uit Alkmaar aan een luisterbeurt onderwerpen, geen gemakkelijke opgave voor een metal fan die doorgaans meer gecharmeerd is van stevige en hakkende gitaarpartijen en het beukend drumwerk. Volgens de meegeleverde bio zette de band de afgelopen twee jaar zo’n honderd shows neer, stond de single “Welcome Home” enkele weken in de Outlaw 41 van het rockstation Kink FM en speelde de band o.a. in het voorprogramma van Racoon, Marillion, Snow Patrol en Face In. Mede door deze live shows heeft de band een uitstekende naam opgebouwd als sterke, energieke live band. Verder waren drummer Jochem en bassist Michiel onlangs ook nog eens live te bewonderen als ritmesectie tijdens de Europese tour van Keith Caputo (Life Of Agony).

Het album opent met het krachtige “A New Line”, de song begint vrij hard maar na het invallen van zanger Paul Glandorf kent de song ook de nodige rustpunten om tegen het einde van de song weer flink te rocken. Tijdens het prachtig gezongen nummer “My Ambulant Caress” zijn dan weer enkele Marillion invloeden waarneembaar, maar deze zijn niet echt storend. De single “Welcome Home” kent tevens enkele U2 invloeden uit hun vroegere jaren, en met de song “Words Of Goodbye” laat de band ook horen zeer gevoelige, ingetogen popsongs te kunnen schrijven. De song “Runaway“ is er dan weer die me beter ligt, een krachtige up-tempo rocksong. Het album wordt afgesloten door het akoestische nummer “My Sad Day Ends” (met gastzanger Arjen van Wijck), dat voorzien is van strijkers en een meerstemmige achtergrond zang. Het album bestaat uit 12 uitstekende rocksongs met stevig gitaarwerk, ondersteund door keys die op zeer subtiele wijze het gros van de nummers voorziet van leuke arrangementen. Het album bevat verder niet echt uitgesponnen muzikale thema's, maar solide korte pop/rock songs met een begin en een eind.

Met “A Home In The Rain” op zak heeft de band een uitstekend en professioneel pop rock album uitgebracht en is de band toe aan een volgende stap in hun carričre, dat hiermee makkelijk de concurrentie uit het buitenland aankan. Het album is opgenomen in de Dufry Studio onder leiding van Rene De Vries die het album van een uitstekend helder geluid heeft voorzien en is gemixt in de Mailmen Studio te Utrecht. Alan Ward (Lou Reed, Urban Dance Squad, Zita Swoon) tekende voor de mastering van het album. Verder ziet het artwork er verzorgt en professioneel uit. Het album bevat 10 tracks die bijna allemaal netjes binnen de singlegrens van drie en een halve a vier minuut liggen, echter de echte zware metalen aanbidder kan dit album lekker laten staan, maar de prog/rock fan kan met dit album zeker een sterk album in huis halen.

01. A New Line
02. My Ambulant Caress
03. What You Believe In