Various Artists MTM 10th Anniversary

MTM Music / Suburban

Website: MTM Music

Ter gelegenheid van het 10 jarige bestaan van label MTM Music, dat voornamelijk hardrock en AOR bands herbergt, brengt het label een speciale dubbel cd uit met in totaal zo’n 31 tracks. Het eerste schijfje is gevuld met exclusief nog niet eerder uitgebracht materiaal of songs die nog op het punt staan uit te komen van bekende en minder bekende bands die bij MTM gehuisvest zijn.

Het album opent met een sterke song met veel melodie van de band Zeno in de vorm van “Stand Of Illusion” afkomstig van het album ‘Runway To The Gods’ waarop we zanger Michael Bormann (Jaded Heart) aan het werk horen. Hierna krijgen we de eerste cover te verwerken, het gaat hierbij om een redelijke uitvoering van het nummer “I Can't Stand The Rain” van Tina Turner bewerkt door Alannah Myles en Jeff Healey. De volgende track “Sweet Angel” is er één van de band Fate, een prima mid-tempo rocksong met goed gitaarwerk en een prima zanger. De volgende track “Love Hurts” van Dan Lucas in geen cover van Nazareth maar een catchy AOR-rock song. Vengeance veraste ons eerder dit jaar al met de uitstekende CD ‘Back In the Ring’, en speciaal voor deze verzamelaar heeft MTM Music nog een niet eerder verschenen track op dit album gezet. “Down Down Down” ligt dan ook in het zelfde straatje van het eerder genoemde album, waarbij de herkenbaarheid van bands zoals AC/DC en Saxon er dik bovenop ligt, maar dat mag de pret niet drukken, klasse! AOR is met het nummer “Desperate Dreams” vertegenwoordigd, een rustige song uitstekend gezongen door Fergie Frederikson. Het nummer “The Cameleon” van het Zweedse Shiva wordt uitmuntend vertolk door zangeres Anette Johansson. “Give Me Back Tomorrow” van Brett Walker is dan weer een rustige hardrock AOR song. Het nummer “Hardest Part Of Goodbye State” van Relapsed is dan weer wat harder dan het voorgaande materiaal, maar blijft toch nog steeds in de hardrock hoek hangen. Het hierop volgende “I Don't Think She Misses Me At All” van Martin Briley doet dan zelfs een beetje soft en poppy aan bij de rest van de songs, die tot nu toe nu niet echt hard zijn. Jani Lane trakteert ons dan op een Bon Jovi cover in de vorm van het nummer “Lay Your Hands On Me”, die maar weinig van het origineel verschilt of het moeten de keyboards zijn die subtiel door het nummer zijn gevoegd. De track “If You Say” van Shades Of Grey is ook weer een softe AOR song, gevolgd door “No Pleasure Without The Pain” van Aina waarbij een hoofdrol is weggelegd voor zangeres Aina Olsen. De volgende tracks “Insobriety” en “Temptation” van respectievelijk Rain en Robert Louden zijn twee redelijk hardrocksongs, niets meer en niets minder. Het album wordt dan afgesloten door het catchy “Precious” van de band Silver.

Over het algemeen staan er op het eerste schijfje en aantal redelijke tot zeer goede AOR/ hardrock bands met een aantal geweldige zangers die de vooral rustige songs die het album rijk is perfect weten neer te zetten. Hoogtepunten van dit eerste schijfje zijn naar mijn mening dan wel de nummers van Zeno, Fate, Vengeance, Shiva en Aina.

Het tweede schijfje is gevuld met een ‘best of’ compilatie van reeds eerder verschenen materiaal van diversen bands zoals Dare, Warrant, TNT, Jaded Heart, Vengeance, TNT en Hughes/Turner. Omdat bij mijn toegeleverde promo cd het tweede schijfje niet is toegevoegd zal ik het hierbij bij laten, maar de liefhebber van klassieke hardrock en AOR weet genoeg en haalt met dit album een leuke verzamelaar in huis met een uitstekend overzicht wat MTM Music te bieden heeft

Tracklist CD1:
01. Zeno - Stand Of Illusion
02. Alannah Myles / Jeff Healey - I Can't Stand The Rain