(Various) Just Like Paradise A Millenium Tribute to Guns N' Roses

Mascot Records

Hee, wat hebben we hier? Een eerbetoon aan Diamond Dave, de oorspronkelijke frontman van classic rock masters Van Halen en voor velen dé belichaming van "over the top" showmanship. De zanger die zijn ietwat schorre bariton stem wist af te wisselen met ijselijk hoge keelklanken waarnaast nagelgekras op een schoolbord klinkt als een zondagmiddagconcert en hier voegde hij dan live graag nog een achterwaartse salto aan toe! Blijkbaar vond men het tijd om bijna dertig jaar na zijn doorbraak met Van Halen de heer Roth te eren met een feestelijke compilatie van "zijn grootste successen".

Wat me direct opviel aan deze tribute CD was de hoeveelheid informatie die de platenmaatschappij in het (normaal formaat) CD boekje heeft weten te proppen. De muzikale loopbanen van alle artiesten die aan deze tribute hebben bijgedragen worden in uitzonderlijk uitgebreide bio's beschreven. Leuk om er zo nu en dan even bij te pakken tijdens het beluisteren van de nummers, met name tijdens de twee à drie tracks die je misschien liever niet had aangetroffen op deze compilatie. Natuurlijk kan een beetje tribute niet meer zonder een paar "grote jongens" op de playbill en de luisteraar wordt dan ook getrakteerd op een selectie behoorlijk bekende heren waaronder drummer Vinny Appice (DIO, Sabbath), gitarist Jimmy Crespo (Aerosmith, Rod Stewart), de laatste incarnatie van Enuff Znuff, "Jawel, ze bestaan nog steeds" en George Lynch (Dokken, Lynch Mob).

Goed, schijfje in de speler en daar gaan we: Het openingsnummer ‘Just Like Paradise’ klinkt als een zeer veelbelovende track. Natuurlijk is de hele CD één groot feest der herkenning maar deze opener, gezongen door Lillian Axe zanger Derrick LaFevre doet mij direct naar de volumeknop rennen om deze naar standje elf te draaien! Verder gaat het met ‘Just A Gigalo’, een cover-van-een-cover waarbij zanger Harry Slash wel heel erg hard zijn best doet om het stemgeluid van DLR te benaderen, iets waar trouwens de meeste vocalisten op deze tribute in blijven steken en eerlijk gezegd ook allemaal evenveel moeite mee hebben. Van de resterende tracks hoef je niet heel veel verrassingen te verwachten. De nummers, variërend uit Roth's Van Halen - en vroege soloperiode, worden over het algemeen keurig netjes nagespeeld. Eén deelnemende artiest heeft wel heel erg zijn best gedaan om muzikale risico's te vermijden: George Lynch wordt tijdens zijn uitvoering van de klassieker ‘Shy Boy‘ op slagwerk begeleid door... Jawel, een heuse drumcomputer! De meeste eigen inbreng lijkt nog te komen van het aankomende Jet Black Joy. Zij spelen ‘Ain't Talkin 'Bout Love’ als een punkband op een fout schoolfeestje.

Al met al een aardige tribute waarvan trouwens een aantal Van Halen tracks al eerder werden uitgebracht op de CD "Best Of Both Worlds / A Tribute To Van Halen's David Lee Roth And Sammy Hagar". Ik ben eerlijk gezegd na het eerste nummer weer op de bank geploft en er niet meer vanaf gekomen, misschien wel omdat men heeft verzuimd om het ultieme DLR & Van Halen nummer ‘JUMP!’ aan de tracklist toe te voegen...

Wouter J. Hoek