(Various) It's So Easy A Millenium Tribute to Guns N' Roses

Mascot Records

Als voormalige fan van de klassieke rockact Guns N’ Roses kreeg ik onlangs een leuke cd om te bespreken. Evenals de voorgaande release van deze serie: ‘A Millennium Tribute To Diamond David Lee Roth’ van enkele maanden geleden bevat dit schijfje ook een enorme hoeveelheid aan informatie van de artiesten die aan het album hebben meegewerkt zoals b.v. gitarist Alex Grossi die speelde in de legendarische L.A. Metal act Quiet Riot. Natuurlijk vinden we verder ook diverse bandleden van vooraanstaande glamrock bands zoals Motley Crue, Faster Pussycat, Ratt, LA Guns, Pretty Boy Floyd, Love/Hate, Brides Of Destruction en Warrant terug op het album en komen de gerenommeerde rockers van acts zoals Deep Purple, Rainbow en Metal Church ook aan bod en vinden we ook bijdragen van Richard Kendrick, One Bad Son, Jasy Andrews and the RadioVipers, Marko Pukkila, Chris Catena en Chris Heaven terug op deze release.

De benadering tot de echte Guns N’ Roses songs is tijdens veel tracks op dit album vaak gewoon eng, de meeste nummers worden nagenoeg perfect nagespeeld zoals de Gunners ze indertijd op plaat zetten. Dit kan door de fans van de band wel als een nadeel worden gezien omdat de tracks op het album op deze manier niet veel nieuws toevoegen maar de meeste uitvoeringen zijn perfect op plaat gezet. De gitaarpartijen en de riffs van originele songs blijven natuurlijk van grote klasse en daarom staan de songs ook als een huis. Het verbaast me dat de meeste zangers behoorlijk dicht bij de toch aparte zangstem van Axl Rose in de buurt weten te komen. Jammer is dat de zangeres Jasy Andrews het nummer “Patience” compleet naar haar eigen hand zet waardoor deze cover niet echt op het origineel lijkt. Eigenlijk is dit nummer een beetje een buitenbeentje op een goede cover CD, de rest van de artiesten op dit album hebben dan ook een band met de hardrock scène, Jasy echter moet het volgens mij meer van de popsongs hebben. De uitschieters op dit album zijn o.a. nummers “It´s So Easy”, “Night Train”, “Think About You” en het perfect door Tracii Guns gezongen “Sweet Child O'Mine”.

Het geluid is in orde en verder is het album netjes geproduceerd door Jake Brown en bevat de inlay liner notes geschreven door voormalig gitarist Gilby Clarke. Het zal niet voor niets zijn dat Mascot Records juist nu met deze release op de proppen komt, binnen enkele weken zal Axl samen met zijn begeleidingsband Guns N' Roses op het Belgische Graspop Festival en in het Goffertpark te Nijmegen te zien zijn. Al met al is deze release voor de Guns N’ Roses fans zeer zeker de moeite waard. (Talitha Martijn)

01. You Could Be Mine - Richard Kendrick

02. It's So Easy – Radio Vipers

03. Rocket Queen - Derrick Le Fevre