Terrorizer Darker Days Ahaed

Century Media Records / EMI Records

Website: Terrorizer

In januari tekende het Amerikaanse Terrorizer bij Century Media Records. De opvolger van het uit 1989 afkomstige ‘World Downfall’ heeft de naam ‘Darker Days Ahead’ meegekregen en ligt sinds 21 augustus in de betere platenzaken.

In het jaar 1989 brengt Terrorizer het inmiddels klassieke album ‘World Downfall’ uit. Een album waar op afwisseling en korte songs overheersten, maar waar het geen chaos van een grote ruis werd waar geen nummers meer in te herkennen waren. Door aanhangers van het genre aangeduid met het “Reign in Blood” van de grindcore. Nadat Jesse Pintado bij Napalm Death eruit geknikkerd werd, leek het logisch dat Terrorizer opnieuw opgestart zou worden. Dit heeft jammer genoeg niet lang mogen duren, aangezien hij eind augustus in Ridderkerk is overleden aan de gevolgen van suikerziekte.

De line up is verder bijna onveranderd gebleven op de nieuwe vocalist Anthony Rezhawk (Resistant Culture) na. Verder liggen de invloeden van Morbid Angel en Napalm Death er nog dik bovenop. Drummer Pete Sandoval triggert de boel mooi vol net als bij Morbid Angel en de soms punkachtig aandoende riffs doen denken aan Napalm Death. Maar is het ook de 2e “World Downfall” die ik momenteel in mijn CD speler heb zitten? De sound is minder ongecompliceerd dan op het debuut en na het intro “Inevitable” gaat de CD veel belovend van start met het titel nummer “Darker Days Ahead”. Naarmate de plaat vordert lijkt de inspiratie wat in te zakken en slaat het idee bij mij toe dat de nummers toch wat te lang duren in vergelijking met het debuut. Met “Dead Shall Rise V.06” komt nog een nieuwe versie van het gelijknamige nummer van “World Downfall” langs, en als de rest van de CD zo had geklonken hadden we hier te maken gehad met een nieuwe klassieker. Jammer genoeg is dit echter niet het geval, de productie is voor mijn gevoel te klinisch voor dit soort gebeuk, de drums klinken te getriggerd en de brul van Anthony Rezhawk klinkt minder gevarieerd dan Oscar Garcia.

Echter dankzij nummers als “Crematorium”, “Doomed Forever” en de remake van “Dead Shall Rise” hebben we hier te maken met een degelijke old school death metal/grindcore plaat. De productie is goed ondanks dat het in 8 uur allemaal op band stond, en als elke extreme metalband heden ten dage zo zou klinken, zou je mij niet horen zeuren. (Koos van Marle)

01. Inevitable [intro]

02. Darker Days Ahead

03. Crematorium