Qntal V – Silver Swan

E-Wave Records/Drakkar / Suburban

Website: Qntal

Het nieuwe album van Qntal heeft de titel ‘V – Silver Swan’ meegekregen en is zoals de titel al doet vermoeden inmiddels het vijfde album van deze band. Qntal combineert Middeleeuwse muziek met hedendaagse elementen zoals elektronische dance, wave en gothic, waardoor de muziek in het straatje komt te liggen van bands zoals Dead Can Dance, Enya en Loreena McKennit.

Dit vijfde schijfje heeft als hoofdthema de sierlijke zwaan gebaseerd op werk van Orlando Gibbons (1583-1625) uit het Renaissance tijdperk, en is een zwaan die vooral klaagt dat er zoveel meer ganzen zijn dan zwanen, zoveel meer dommen dan wijzen. De zilveren zwaan als onderwerp, het beeld van dit edele dier straalt door het hele album heen, echter kan de muziek van dit zeer getalenteerde trio mij niet echt raken. Ik ben verder dan ook niet echt bekend met eerder werk van de band, maar desondanks moet ik toegeven dat beide muzikanten hun instrumenten zeer goed beheersen en ook zangeres Syrah heeft een zeer mooie stem. De zeer ingetogen nummers worden uitstekend gebracht. De band probeert verder zoveel mogelijk historische instrumenten te gebruiken, die soms een beetje oosters klinken. Verder worden er hier en daar nog wat elektronische elementen toegevoegd zodat het geheel ondanks de oude invloeden toch heel modern blijft klinken.

Met deze release heeft het gezelschap uit München dan ook meer een soort van filmsound track geschreven dan echte songs, nummers waarvan je thuis moet genieten met een goed glas wijn voor de open haard. Dit schijfje is dan ook niet echt aan mij besteed, niet dat het geheel slecht is maar je moet hier wel van houden, maar geef mij maar hard scheurende gitaren, beukende drums en gruntende zangers.

De release staat gepland voor eind augustus via E-Wave records, en zal tevens uitgebracht worden als een speciale Limited Edition uitgave in een A5 (DVD) formaat digipack, inclusief een 30 pagina’s tellende boekwerkje, het geheel wordt aangevuld met een speciale bonus CD inclusief enkele opnieuw gemixte nummers, niet eerder uitgebracht materiaal en een CD-Rom gedeelte.

01. Monsieur`s Departure
02. Amis Raynaut
03. Levis