Old Down With The Nails

Tyrant Syndicate / Peaceville Records /  Suburban

Website: Old

Hoewel de bandnaam anders doet vermoeden zijn deze Duitsers pas sinds 2003 bij elkaar. Door hun ‘Blood Skull’ rehearsal tape werden ze opgemerkt door Fenriz en Nocturno Culto. Ze waren erg onder de indruk van de tape, aangezien het de geest van de echte old-school black metal hoog hield. Niet zo verwonderlijk dat de eerste full-length van Old dan ook op Tyrant Syndicate Productions verschijnt (wat, jawel, gerund wordt door de Darkthrone jongens).

Old is naar eigen zeggen beïnvloed door de black metal bands uit de jaren tachtig. In het promo-verhaaltje komen namen zoals Celtic Frost/Hellhammer, Darkthrone, Venom en andere grondleggers langs. En dat is zeker te horen aan de muziek. Mid-tempo black metal met rommelige gitaren en simpele drums laat het inderdaad net klinken alsof dit schijfje al twintig jaar geleden is opgenomen en nu pas is uitgebracht. De raspende zang van vocalist Reaper erbij maken het geheel af, door niet zozeer te krijsen, maar dat rauwe geluid te hebben dat zo typerend is voor de oude black metal. Wat dat betreft is de sfeer van de beginjaren hierin prima terug te horen en iedereen die, die periode een warm hart toedraagt kan dit schijfje zonder problemen in zijn collectie stoppen. Het is een groot geheel van groovende (mag dat wel in de black metal) gitaar-en-drum-gestuurd old-school black metal feest. Nummer zoals “Black Jewel Throne”, “Blood Skull” en “Down With The Nails” zijn heerlijk zwarte pareltjes die ons weer twintig jaar terugzetten in de tijd, toen alles nog goed was.

Mensen zouden kunnen zeggen dat het niet echt origineel is wat hier gespeeld wordt. Dat klopt, maar dat maakt het niet minder goed er op. Misschien is het mogelijk om volgende plaat nog iets meer eigen ideeën mee te geven om de muziek echt boven zichzelf uit te tillen, maar voorlopig is dit prima voer voor iedereen die van bands zoals Darkthrone, Aura Noir, überhaupt oude black metal in het algemeen houdt. (Thomas van Golen)

01. Black Jewel Throne
02. Blood Skull
03. Lust In Red