Napalm Death Smear Campaign

Century Media Records / EMI Records

Website: Napalm Death

Afgelopen jaar bracht Napalm Death nog het verrassende album ‘Code Is Red…Long Live The Code’ uit, en nu nog geen jaar later heeft de band de opvolger ‘Smear Campaign’ alweer ingeblikt. De koers die de band op het vorige album ‘Code Is Red..’ werd ingezet wordt met deze release voortgezet, en zo presteert de band het opnieuw een zeer sterk, brutaal afwisselend en boeiend album af te leveren. De band die bijna 20 jaar geleden als grondleggers van de extreme grindcore het sterke debuutalbum ‘Scum‘ uitbrachten, heeft door de jaren heen vele bezettingswijzigingen gekend en even zovele muzikale wisselingen. Anno 2006 bevind er zich dan ook geen enkel origineel lid meer in de band, echter dat neemt niet weg dat de band er slechter op geworden is. Sterker nog vandaag de dag staat Napalm Death aan de vooravond van hun nieuwe release, die op 18 september zal verschijnen via Century Media Records er sterker voor dan ooit.

Het album opent met het dreigende black metal achtige intro “Weltschmerz”, waarop het eerste nummer van start gaat. “Sink Fast Let Go”is een zeer snel nummer waar de schreeuwende krijsende zang van gitarist Mitch wel wat weg heeft van Dani Filth. Ook de daarop volgende nummers zijn zware snelle songs met dreigende dubbele bass partijen en een brutaal grommende Barney. Tijdens “Well All Is Said And Done” neemt de band dan eindelijk wat gas terug, om vervolgens opnieuw vol gas te geven met “Freedom Is The Wage Of Sin”. Tijdens de song “In Deference”, waarin een gastrol is weggelegd voor onze eigen Anneke van Giersbergen van The Gathering gaat de band opnieuw als vanouds tekeer echter naarmate het nummer vordert zakt het geheel wat in. “Shattered Existence” is dan weer zo’n nummer waar de band het weer at rustiger aandoet waardoor het geheel wel een erg heavy aandoet. Met het nummer “Rabid Wolves For Christ”, doet de band een greep naar hun roemruchte grindcore verleden. Het album wordt afgesloten met het uitstekend beukende titelnummer “Smear Campaign” waarbij de zangpartijen van Barney zijn voorzien van een lichte galm waardoor het nummer wat dreigender overkomt dan de rest van het album.

Met ‘Smear Campaign’ grijpt de band voor een deel terug naar het grindcore verleden van de band in tegenstelling tot de meer deathmetal gerichte albums van de laatste jaren en weet met deze release opnieuw een 16 tal sterke afwisselende songs af te leveren, met een respectabele tijd van zo’n 45 minuten.

Verder zijn de teksten van Napalm Death opnieuw zeer maatschappij kritisch, onderwerpen zoals anti oorlog propaganda, georganiseerde religie, en uitgesproken sociale of politieke onderwerpen gaat de band niet uit de weg. Het album is opnieuw opgenomen in de Foel Studio’s (Porcupine Tree, My Bloody Valentine) in Wales waar de band al eerder het album ‘The Code I Red.. ‘ opnam. De productie was in handen van producer Russ Russel, die al eerder met de band werkte op de voorgaande drie albums en deze heeft opnieuw uitstekend werk verricht. Verder zal het album ook op vinyl uitkomen en zal de speciale limited edition digipack twee extra exclusieve audiotracks bevatten.

01. Weltschmerz (Intro)
02. Sink Fast Let Go
03. Fatalist