Mercenary The Hours That Remain

Century Media Records / EMI Records

Website: Mercenary

Op 21 augustus 2006 is het nieuwe Mercenary album met de titel ‘The Hours That Remain’ verschenen. Na het succes van het vorige album ’11 Dreams’ dat een flink aantal optredens op gerenommeerde festivals opleverde (Wacken, Roskilde, etc) ging men de studio weer in met Jacob Hansen (Communic, Maroon, Hatesphere) die de schijf opnam en mixte. Het resultaat is een album dat verhaalt over de “degraderende stroom van futiliteiten die het menselijk ras langs zijn zelf-destructieve pad trekt”. Volgens de mannen zelf combineren zij invloeden van death-prog grootheden zoals Opeth tot prog-power iconen zoals Nevermore en Fates Warning en modernere extreme melodieuze acts zoals Soilwork, inderdaad! Het moet voor deze Denen een aardige kluif geweest zijn om een opvolger te produceren voor het excellente album ’11 Dreams’, maar ze hebben de klus weten te klaren.

Bij het beluisteren van het eerste nummer “Redefine Me” kreeg ik even de indruk dat Mercenary iets meer naar de nu-metal kant ging leunen maar aan het eind van de eerste luistersessie concludeerde ik met een gerust hart dat ze hun eigen, unieke geluid ook op dit album hebben behouden. Zoals we dat van Mercenary verlangen wisselt zanger Mikkel zijn cleane zang steeds af met schreeuwende death vocals, begeleid door immer strak gitaar- en drumwerk en atmosferische keyboards.

Tijdens het opnameproces van ‘The Hours That Remain’ werd bekend gemaakt dat René Pedersen de plek van bassist/zanger Kral zou overnemen. Kral had de band enkele maanden daarvoor verlaten en de baspartijen op ‘The Hours That Remain’ staan op naam van producer Jacob Hansen. Inmiddels hebben wij Pedersen al aan het werk gezien in het voorprogramma van King Diamond, deze jongen is lekker enthousiast en hij grunt ook een aardig potje mee.

Het tweede nummer “Year of the Plague” gaat stevig van start, zanger Mikkel Sandager zet een flinke keel op. De invloeden van bands zoals Soilwork en In Flames zijn duidelijk aanwezig zonder dat het nummer als een rip-off klinkt. ‘The Hours that Remain’ barst ook van de catchy riffs en zanglijnen zoals in het derde nummer “My World is Ending”. Hoewel ieder nummer op deze schijf staat als een huis zou ik nummer zes “Soul Decision” en nummer zeven “Simpicity Demand” eruit pikken als ik de hoogetepunten op dit album moest noemen. Beide songs zijn voorzien van puik gitaarwerk en strak drumwerk, “Soul Decision” knalt er gelijk lekker in en combineert verschillende elementen (nu- en klassiek geluid) en invloeden (Soilwork, Nevermore). “Simplicity Demand” is lekker atmosferisch door de keyboardpartijen en de gitaarlijn is niet mis. Het laatste nummer op ‘The Hours that Remain’ is het ruim acht minuten durende titelnummer; een vrij toegangkelijk, verhalend nummer en een waardig afsluiter voor deze prima cd. De produktie is, zoals we dat van Mercenary inmiddels gewend zijn, dik in orde en het artwork van Travis Smith (Death, Opeth, Katatonia) sluit mooi aan bij de sfeer van het album. Leuke extra op dit kunstwerkje zijn de vocale gastoptredens van Soilwork’s Bjorn Strid en Heaven Shall Burn’s Marcus Bischoff.

Mercenary heeft zich de afgelopen jaren opgewerkt van waardig voorprogramma naar meer dan waardige headliner en heeft met ‘The Hours that Remain’ weer een heerlijk schijf met Deens gevoel en geweld afgeleverd. Er is voor de liefhebber ook een limited versie van het album beschikbaar met bonusmateriaal (The Making Of, Live opname Dynamo 2005 en Official Live Bootleg Pratteln/CH show). (Martina Schouten)

01. Redefine Me
02. Year of the Plague
03. My World is Ending