Frontside Twilight Of The Gods

Dockyard 1

Website : Frontside

Het Poolse Frontside wordt door de platenfirma omschreven als het Europese antwoord op Bleeding Through en het inderdaad prima Killswitch Engage. Mag ik het daar een beetje oneens mee zijn? Wat ik hoor is voornamelijk Sepultura, maar dat komt omdat brulboei Novak nou eenmaal een stemgeluid heeft dat me meermaals aan Max Cavalera doet denken en verder hoor ik Machine Head riffs met een flink metalcore sausje overgoten. Een formule die aanslaat bij het jonge volkje en steeds weer goed is voor stevige moshpits tijdens concerten.

Het voordeel van deze duidelijke koers is wel dat de band veel meer coherent en verkoopbaar klinkt. Het woordje ‘commercieel’ neem ik zeker niet in de mond, want Frontside blijft een stevige en minder toegankelijke band die zijn vijf minuten durende composities vol propt met interessante passages. Wat wel grappig is om te vermelden is dat deze Polen toch maar bedacht hebben dat Engels toegankelijker is dan Pools en dit een Engelstalige “re-release” is van Zmierzch Bógow: pierwszy krok do mentalnej rewolucji uit 2004.

Zanger Auman klinkt zoals gezegd als een 2e Max, gitaristen Daron en Demon stuwen de meest opgefokte riffs uit hun instrumentarium maar weten ook stiekem heavy metal loopjes te integreren en drummer Toma tikt alles vakkundig dicht. En ik ben niet de enige die dit wel een goede plaat vind, want ook landgenoten van Behemoth, Vader en Decaptitated roemen dit kwintet voor hun vakmanschap, brute sound en superstrakke optredens. Luister het dus maar eens op een dood moment, want dit is meer dan alleen maar het zoveelste kloontje in de “New Wave Of American Heavy Metal” (wat een vieze term) scene. (Koos van Marle)

01. Apocalypse Continues
02. Burden Of Hell
03. Messiah Syndrome