Distorted Demon Inside

Apache Production / Suburban

Website : Distorted

Na een demo in 2004, is het Belgische Distorted terug met de nieuwe full length CD, ‘Demon Inside’. De afgelopen 2 jaar heeft de band veel op de podia gestaan met onder andere Do Or Die, After All, Peter Pan Speedrock, en als klap op de vuurpijl Pro-Pain. Volgens de bio zouden we invloeden van bands als Machine Head, Exodus, Pantera en heel verrassend, Pro-Pain kunnen horen. Dat klinkt natuurlijk allemaal prima, maar nadat ik deze plaat geluisterd had, wacht ik nog steeds op andere invloeden dan die van Pro-Pain.

Waar we hier dan ook mee te maken hebben is een metalcore plaat pur sang. Als ik mijn best doe hoor ik links en rechts ergens nog een klein riffje, dat aan Machine Head doet denken, maar dat mag geen naam hebben. Deze door Tue Madsen gemasterde plaat, die we kennen van onder andere The Haunted, Born From Pain en Barcode, heeft een hele dikke sound, die het bij dit soort muziek goed doet. Tot nu toe niks te klagen dus. Maar dan blijkt dat deze band ook het manco te hebben dat vele genregenoten ook hebben. De muziek blijft niet echt hangen, de nummers zijn wel goed, maar springen er niet echt uit. En dat is jammer, want het is op zich geen slechte plaat. Nummers als “As The Days Turn To Black”, “When Worlds Collide” en “Demon Inside” zullen het live dan ook waarschijnlijk prima doen, want het ligt allemaal prima in het gehoor, alleen origineel kunnen we het niet noemen. Recht toe recht aan riffs, teksten in niet al te best Engels, ik heb het allemaal al vaker gehoord en dat maakt deze plaat tot een degelijke CD, die voor de aanhangers van het genre waarschijnlijk interessanter zal zijn dan voor de muzikale alles eter. (Koos van Marle)

Track list
01. Intro
02. When Worlds Collide