Angel City Outcast Deadrose Junction

People Like You Records

Website : Angel City Outcasts

Onlangs kreeg ik het nieuwste album ‘Deadrose Junction‘ van de Angel City Outcasts opgestuurd om er een mooie recensie over te schrijven. De band werd eind 2002 opgericht door de ex-leden van twee lokale Los Angeles punk bands, Youth Rebellion en Broke 'til Thursday, Alex Brugge (zang), Alex Zabolotsky (bass), Tak Boroyan (gitaar, zang) Bob Zamudio (gitaar) en Ryan "Scotchy" Markley (drums), die door de jaren heen al een hechte vrienden groep vormde. Na het uitbrengen van enkele songs op verschillende verzamelalbums komt dan uiteindelijk in 2005 het eerste volwaardige album van de band uit getiteld ‘Let It Ride’. De band combineert klassieke punk, hardcore, rockabily met stevige rock n’ roll en een flinke dosis rock met harde gitaarriffs en wordt voorzien van een zang in de stijl van bands zoals AC/DC, Guns N’Roses en Social Distortion, maar ook invloeden van Dropkick Murphys zijn waarneembaar. De band stond in thuisland Amerika al eerder op het podium met bands zoals Adolescents, Dead Kennedys, U.S. Bombs, Kings of Nuthin, Flogging Molly en Youth Brigade en toert momenteel zes weken door de USA.

De up-tempo opener “Made For This” hakt er meteen lekker in en wordt gevolgd door “Down Spiral” dat wel een beetje van het oudere werk van The Hellacopters wegheeft. Het zijn verder vooral de basloopjes tijdens songs zoals “Rev It Up, Turn It Loose” en het wat snellere “Breakout” die opvallen, dit met de aanstekelijke zang van Alex Brugge maken deze songs tot uistekende punkrock meezingers. “Bleeding Heart Saloon” is een akoestisch intro van slechts zo’n anderhalve minuut waarna het nummer overgaat in het nummer “Horns N Halos” een krachtige rocksong met enige country invloeden. Hierna zijn we aanbeland bij de snelle punksong “Cutthroat”, die live zeker weten gaat knallen en voor een grote moshpit zal zorgen. De nummers “Take The Town” en “Word To The Wise” zijn dan weer echte jaren 80 rocksongs die in het straatje liggen van het oudere werk van L.A. glam rock bands zoals Faster Pussycat, LA Guns en Guns ’n Roses. Het album wordt afgesloten door de wat langzamere rocksong “No One Alone”.

Angel City Outcast levert hier een uitstekend album af dat vol staat met veertien heerlijke punkrock songs variërend van snelle punkrockers tot echte rock ’n roll krakers en klokt met meer dan 56 minuten een uitstekende score. Met dit zeer degelijke album kan de band met een gerust hard de oversteek naar Europa maken voor enkele live shows.

01. Made For This
02. Down Spiral
03. Rev It Up, Turn It Loose